Minister: Tijd van volle treinen is voorbij, voorrang vitale beroepen lonkt

Een intercity tijdens de spits. Foto: ANP

Het is in de anderhalvemetersamenleving geen optie meer om treinen of bussen tot de nok toe te vullen met mensen. Sterker nog: het kabinet overweegt serieus om in het openbaar vervoer de komende tijd voorrang te geven aan mensen met vitale beroepen.

,,Eén ding is zeker: dat we het openbaar vervoer niet meer kunnen belasten zoals we dat steeds hebben gedaan; met hartstikke volle perrons en treinen”, zei minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zondagmorgen in het tv-programma  WNL op Zondag .

We zullen ook daar naar die anderhalvemetersamenleving toe moeten, aldus de bewindsvrouw. Van Nieuwenhuizen: ,,Wie kan er dan nog wel met de trein? Daar zul je dan misschien prioriteiten moeten stellen. Dus niet meer voor de flauwekul met de trein, om alleen even iets leuks te gaan doen.”

Vitale beroepen

Het ov is nu echt nodig voor de mensen met de vitale beroepen vindt de minister. ,,Daar zijn er meer van dan we denken. Dat zijn niet alleen zorgmedewerkers, maar ook de mensen die werken in het openbaar vervoer of de supermarkt, die zorgen dat we boodschappen kunnen blijven doen. Of de mensen bij de waterschappen, die zorgen dat wij droge voeten houden.”

Momenteel wordt door de sector een protocol uitgewerkt die het ‘nieuwe normaal’ in de praktijk mogelijk moet maken. Denk aan het plaatsen van belijning in de trein en op de perrons, bepaalde manieren om in en uit te stappen en schotten zodat mensen van elkaar gescheiden blijven.

Veel zwartrijders

De vakbeweging schreeuwt al weken om met een oplossing te komen voor het grote aantal reizigers dat nu onnodig gebruik maakt van het openbaar vervoer, zelfs vaak zonder vervoersbewijs. Zo werd al voorgesteld een treinkaartje te introduceren speciaal voor mensen met vitale beroepen.  

Het kabinet laat zich ondertussen adviseren over het gebruik van mondkapjes in de trein door personeel en reizigers.  Van Nieuwenhuizen: ,,Wij willen ook heel graag weten: hoe strak moet je die anderhalve meter handhaven? Kan het misschien een meter zijn? Als we dat weten, kunnen we daar onze scenario's op gaan inrichten.”

menu