Mogelijk toch reclame in WhatsApp

WhatsApp maakt het voor bedrijven mogelijk om gebruikers berichtjes te sturen, waaronder reclame.

Dat blijkt uit de nieuwe gebruiksovereenkomst van WhatsApp, die vandaag is aangepast. Op zijn blog schrijft het bedrijf dat het zijn privacybeleid wijzigt om communicatie met bedrijven mogelijk te maken. „Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht.”

Een woordvoerder van WhatsApp laat tegenover RTL Nieuws in het midden of er nu ook daadwerkelijk reclame in de app zal verschijnen. Maar hij bevestigt dat advertenties door de aangepaste overeenkomst mogelijk worden. In de vernieuwde voorwaarden wordt al wel over marketingberichten gesproken: „Marketingberichten die u kunt ontvangen, kunnen een aanbieding bevatten waar u wellicht in geïnteresseerd bent.”

‘Toegenomen coördinatie met Facebook’

WhatsApp, dat eigendom is van Facebook, gaat intenser met het sociale medium samenwerken. Zo worden telefoonnummers aan Facebook-accounts gekoppeld. WhatsApp schrijft daarover: „Dat stelt Facebook in staat om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen. Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen zien van een bedrijf waar je al mee werkt in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord.”

Wil je je WhatsApp-informatie niet delen met Facebook, dan heb je na het accepteren van de vernieuwde voorwaarden dertig dagen om dat aan te geven. Dat kan in het privacy-venster, onder instellingen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.