NS test snelle extra trein Randstad-Groningen (stopt niet in Assen)

NS wil de reistijd tussen de Randstad en Groningen verkorten. Over het verbeteren van deze verbinding wordt al jaren gesproken, maar nu ligt er een concreet plan. Door Lelystad en Assen over te slaan en met 160 kilometer per uur te rijden over de Hanzelijn, tussen Lelystad en Zwolle, in plaats van de gebruikelijke 140 kilometer per uur, kan de reistijd een kwartier korter.

Momenteel duurt de rit van Amsterdam naar Groningen nog op zijn snelst 2 uur en 6 minuten. Begin volgend jaar gaan de spoorwegen met een testrit de haalbaarheid van snellere treinen onderzoeken. Op basis van de resultaten gaat NS bekijken of het mogelijk is om bijvoorbeeld twee keer per dag tijdens de spits zo'n extra snelle trein tussen de Randstad en het noorden te laten rijden.

Opinie: Nieuwe snelle intercity moet Assen overslaan
Lees verder

'Stop in Assen is een must'

De trein gaat dus niet in plaats van de huidige intercity's rijden, maar als extra trein naast de bestaande verbindingen. Toch is de Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) terughoudend over het voorstel. ,,Drenthe moet niet worden overgeslagen bij een snellere treinverbinding met de Randstad, waarschuwt hij. ,,Het Noorden is meer dan alleen de stad Groningen", laat zijn woordvoerster namens hem weten.

Brink juicht het toe dat de NS een testrit maakt om de haalbaarheid van snellere treinen te onderzoeken. Maar als er een definitieve snellere verbinding komt, is een stop in Assen een must. Hij wil samen optrekken met de andere bestuurders in Noord-Nederland om dit mogelijk te maken.''

Werkgroep: snelle spoorlijn Groningen- Randstad kost nog geen 3 miljard
Lees verder

,,De snelle verbinding naar Groningen kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s'', zegt NS-topman Roger van Boxtel. ,,Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken.''

Traxx-locomotief

De testrit wordt gereden met een zogeheten Traxx-locomotief. Dit type rijdt ook als Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.

Er zijn vaker plannen gemaakt om het noorden beter op de Randstad aan te laten sluiten. Het meest ambitieuze idee was de aanleg van een nieuwe spoorlijn, de Zuiderzeelijn, waar een magneetzweeftrein over zou rijden. Het bleef bij een plan op papier. In april dit jaar werd het plan Noordlink gepresenteerd als goedkoper alternatief voor de Zuiderzeelijn.

Opinie: Alleen een nieuwe spoorlijn helpt echt
Lees verder
ProRail wil supersnelle trein tussen Groningen en Randstad
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.