Nederlanders in coronatijd massaal op zoek naar gratis spullen: 'Liever hand op de knip'

Nederlanders zoeken vaker op gratis spullen. Foto: ANP Extra

Nederlanders hebben sinds de eerste lockdown in maart flink wat meer spullen te koop gezet op Marktplaats. Vergeleken met 2019 werden er negen miljoen meer nieuwe advertenties geplaatst.

Ook werd er volgens Marktplaats afgelopen jaar ruim 2,5 keer vaker gezocht naar gratis spullen, met name op de momenten dat we in lockdown zaten.

Gratis is het toverwoord op Marktplaats. Volgens de site is het de populairste zoekterm ooit en was gratis ook in 2020 het meest gezochte woord. Bijna 21 miljoen zoekopdrachten op Marktplaats gingen dit jaar over gratis spullen. Vorig jaar waren er dat nog 8,5 miljoen.

Handelsgeest van de Nederlander

Dat er grote belangstelling voor gratis spullen is, ziet Marktplaats al langer. ,,Maar zo extreem veel, dat kun je denk ik niet los zien van de situatie waarin we nu zitten met zijn allen”, zegt woordvoerder Marc Immink. 

,,Het is denk ik ook een beetje de handelsgeest van de Nederlander’’ legt Immink uit. ,,Altijd op zoek naar een dealtje, of naar iets dat we kunnen opknappen en verder verkopen. Maar misschien is het ook zo dat in deze toch onzekere tijd mensen liever de hand op de knip houden en eerst kijken wat er op Marktplaats te vinden is.”

Schoenen en speelgoed

Behalve naar gratis te scoren spulletjes, werd er volgens de handelsplaats in coronatijd ook vaker gezocht naar onder meer bureaustoelen, tweedehands laptops, bordspelletjes, breigerei en kampeerspullen. De meeste advertenties werden geplaatst in de rubrieken ‘Schoenen’ (2,8 miljoen) en ‘Speelgoed’ (1 miljoen). Qua speelgoed werden vooral Lego en Duplo vaak aangeboden.

Vergeleken met 2019 steeg het aantal zoekopdrachten naar boten het hardst, gevolgd door die naar opzetzwembaden en trampolines. Ook was er veel meer belangstelling voor puzzels, met die van Jan van Haasteren met 1,5 miljoen zoekopdrachten als uitschieter.

menu