Onderwijsraad: 'Lever zomervakantie in of straks misschien tot 17 uur naar school'

Leerkrachten missen hun kinderen op christelijke basisschool De Regenboog in Hoogeveen. Foto: André Weima

Een kortere zomervakantie of langer naar school in het volgend schooljaar. Dat zijn twee van de voorstellen die de Onderwijsraad doet om achterstanden weg te werken die leerlingen mogelijk oplopen tijdens de coronacrisis.

De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk dinsdag.

In een advies aan het kabinet stelt de Onderwijsraad vandaag dat de zomervakantie naar voren geschoven zou kunnen worden, of dat die wordt ingekort. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. ,,We vragen de minister om daarbij te kijken naar de belangen van kinderen, ouders en leraren”, zegt voorzitter Edith Hooge van de Onderwijsraad, een belangrijk adviesorgaan van de regering.

Hoge werkdruk

Dat ouders graag op vakantie willen en docenten klagen over hoge werkdruk vanwege het digitale onderwijs, zijn ‘precies de overwegingen die meespelen’. ,,Het moet allemaal wel haalbaar zijn.”

Een andere optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 8 tot 16 uur of van 9 tot 17 uur.

Het ‘urgentste probleem’ zijn de kwetsbare leerlingen, kinderen voor wie het thuis niet veilig is en ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De Onderwijsraad wil dat ook zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.

Zomerscholen

De Onderwijsraad adviseert verder om zomerscholen op te zetten voor leerlingen die niet thuis kunnen leren. ,,Die moeten niet alleen gericht zijn op leren, maar ook op spelen, cultuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling”, zegt Hooge.

Als de scholen langer dichtblijven, lopen alle leerlingen achterstanden op en is extra hulp nodig, meent de raad. Zzp’ers die zonder opdrachten zitten, kunnen daarvoor tegen een vergoeding worden ingezet. Oud-leraren komen in aanmerking, maar ook psychologen, sportinstructeurs, educatieve medewerkers van musea en pabostudenten.

Mogen de scholen na de meivakantie wél open, dan is volgens de Onderwijsraad ‘de schade te overzien’. ,,Het doet ertoe hoe lang de scholen gesloten zijn. Als de leeronderbreking langer duurt, worden de problemen groter.”

Gefaseerd weer open

Het is volgens Hooge hoe dan ook belangrijk dat er straks niet wordt gedaan ‘alsof er niets is gebeurd’. Na de ‘intelligente lockdown’ moet ook een ‘intelligente opening-up’ volgen. Zo vindt de Onderwijsraad het ‘verstandig’ om niet alle scholen in één keer open te gooien, maar dat gefaseerd te doen, met veel aandacht voor de kinderen.

Zij moeten getoetst worden om te kijken wat nu hun niveau is en hebben begeleiding nodig bij het verwerken van de periode die ze noodgedwongen thuis zaten.

menu