Foto: ANP

Op reis? 6 op de 10 Nederlanders heeft zijn zomervakantie in de ijskast gezet

Foto: ANP

We staan bekend als een reislustig volkje, maar deze zomer houdt het coronavirus ons gedwongen thuis. Zes op de tien Nederlanders heeft zijn zomervakantieplannen al in de ijskast gezet. Bijna de helft van de Nederlanders twijfelt of hij nog op vakantie gaat dit jaar, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau NBTC-NIPO Research.

Of we deze zomer weer  en masse  naar vakantieoorden als Spanje, Turkije, Italië, Griekenland of Frankrijk trekken? Wie het weet, mag het zeggen. ,,Voorlopig kunnen we nergens heen en zijn de grenzen dicht”, zegt een woordvoerder van de ANWB klip en klaar. ,,Het is afwachten, afwachten en nog eens afwachten”, voegt hij eraan toe.

Nieuwe boekingen

Dat we afwachten, is duidelijk te zien aan het geringe aantal nieuwe boekingen voor de zomerperiode. ,,De zomermaanden zien we vooralsnog weinig beweging”, signaleert woordvoerster Petra Kok van touroperator TUI. Ook bij andere reisaanbieders merken ze dat momenteel weinig mensen de gok durven te wagen om een zomervakantie te boeken.

,,Mensen wachten af wat er gebeurt, niet alleen in eigen land maar ook in landen om ons heen en dat kan per land verschillen", zegt commercieel directeur Coby van Dongen van De Jong Intra. Nieuwe boekingen komen er maar mondjesmaat binnen.

Zelfs aan een beetje voorpret lijkt de gemiddelde Nederlander even wat minder behoefte te hebben, blijkt uit de teruggang in het aantal zoekopdrachten. Zo zag één reisagent de zoekopdrachten met bestemming Nederland eind vorige maand dalen met 85 procent. Zo groot is ook wel de terugval in het uiteindelijke boekgedrag, schat marktonderzoeksbureau NBTC-NIPO Research in zijn nieuwste onderzoek. 

Zorgen 

Daarin neemt het onder andere de gevolgen van de coronacrisis op ons reisgedrag onder de loep. Een van de uitkomsten: de zorgen bij potentiële boekers zijn de afgelopen weken eerder toegenomen dan afgenomen. Een meerderheid heeft zijn vakantieplannen al voor de zomer uitgesteld.

Dat het reissentiment negatief is, bevestigt een onderzoek van de VakantieDiscounter onder ruim duizend Nederlanders. Daarin zegt slechts 17 procent van de mensen die in mei op reis zou gaan, te verwachten dat die reis doorgaat.

Naarmate de maanden verstrijken, neemt het vertrouwen wel ietwat toe: in juni is dat 21 procent, in juli 32 procent en in augustus gaat 57 procent ervan uit dat hij kan vertrekken. ,,Je zou kunnen zeggen dat mensen er pas in augustus weer een beetje vertrouwen in krijgen”, vult Laura Vlaanderen van de VakantieDiscounter aan.

Ondanks alle sombere tendensen zien de grotere reisorganisaties wel een paar lichtpuntjes. Zo sluiten zij niet uit dat het negatieve reissentiment heel snel kan omslaan, zodra de coronamaatregelen versoepeld worden. Dan verwachten ze een inhaalslag en een run op last minutes. Dat de wens om  – als het straks allemaal weer veilig is – ertussenuit te gaan, onverminderd groot is, blijkt ook uit de antwoorden die mensen gaven in de enquête van VakantieDiscounter.

Praktisch zeker 

Zo zegt bijvoorbeeld één op de drie het liefst een last minute te boeken in de toekomst, zodat zij praktisch zeker weten dat de reis doorgaat. Daarnaast zegt bijna een kwart van de ondervraagden van plan te zijn om dit jaar nog een (extra) reis te boeken. En van de 65-plussers ligt dat percentage zelfs op 33 procent.

Een opsteker voor reisaanbieders die overigens nog een ander positief puntje zien: de belangstelling voor reizen met vertrek in het najaar en de winter groeit. ,,Het lijkt of het hoogseizoen verschuift naar de maanden september en oktober. Dat onze klanten kiezen voor zonzekere bestemmingen in die maanden”, signaleert Audrey Denkelaar van Corendon.

Najaar

Ook TUI ziet dat reizigers hun boekingen van het voorjaar verplaatsen naar september/oktober. Mensen maken bij de touroperator eerder gebruik van de omruilgarantie om hun reisdatum te verplaatsen dan dat ze annuleren. Ook worden er nieuwe boekingen gemaakt voor het najaar, waarbij boekers gebruik maken van de vouchers die verstrekt zijn.

Bij Corendon zijn vooral Griekenland, Turkije en Curaçao zijn populair. Bestemmingen in Italië en Spanje worden aanzienlijk minder worden geboekt, zo meldt de woordvoerster. Dat geldt ook bij De Jong Intra. Daar zien ze meer belangstelling voor België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Bij TUI-klanten zijn vooral bestemmingen Egypte en Spanje in trek. Ook vliegvakanties naar de zon met vertrek in november trekken weer aan, meldt zegsvrouw Petra Kok. ,,Rondom de herfstvakantie hebben we zelfs al extra vluchten ingepland om aan de vraag te voldoen, je kunt dan denken aan Ibiza en Mallorca, maar ook Hurghada in Egypte en de Canarische eilanden.”

Meest gewilde plek 

Dat Spanje onverminderd populair is, komt ook naar voren in het onderzoek van de VakantieDiscounter. Dat vroeg mensen wat de meest gewilde plek zou zijn als de coronacrisis voorbij is. Daar kwam Spanje met stip op één uit.

Europa blijkt sowieso met 83 procent veruit het favoriete werelddeel te zien. Opvallend is dat 40 procent aangaf Italië dit jaar liever te willen mijden. Op de tweede plek staat Azië. Voor Spanje gold dit slechts voor 9 procent van de ondervraagden.

menu