Recensie: That Dragon, Cancer

Ooit volwassen mannen en vrouwen in huilen zien uitbarsten bij het spelen van een game? Het is bijna het onvermijdelijke resultaat voor mensen die zich verdiepen in That Dragon, Cancer. Het is moeilijk dit nog te beschouwen als een game: veel plezier beleef je er niet aan, in elk geval niet de vorm van plezier die we gewend zijn van computerspellen.

That Dragon, Cancer is het verhaal van Joel Green. In pastelkleuren verteld, maar o zo gruwelijk. Het is een project waaraan Joels vader jaren heeft gewerkt, ongetwijfeld een vorm van verwerking voor het vreselijke leed dat hem en zijn vrouw Amy trof: hun zoon Joel had agressieve tumors in zijn hersenen. Wat volgde was een lange, zware serie behandelingen. Met sprankjes hoop, die ook de bodem werden ingeslagen.

Tegelijkertijd is dit dus het verhaal van al die ouders die doodzieke kinderen hebben, met gezonde broertjes die óók recht hebben op een ‘normaal' leven. That Dragon, Cancer laat die loodzware tocht zien vanuit het perspectief van Joels ouders. Hartverscheurend eerlijk, met momenten van troost, maar ook wanhoop, woede en verdriet.

Zo is leven met een doodziek kind

Het knappe aan dit spel is dat Joel het zo eerlijk mogelijk laat zien. Hoe zeg je tegen zijn oudere broertjes wat hem mankeert? Hoe ga je om met een peuter die het uitschreeuwt van pijn? Als speler slaat de radeloosheid toe: er zijn momenten dat je een doodziek kind niet kunt helpen, ook al zou je er alles in de wereld voor opgeven om dat wel te kunnen.

Kanker, the game

Zo is dus het leven met een doodziek kind. Een dagje in het park om de eendjes te voeren en te picknicken, blij dat Joel het nog kan meemaken. Tegelijkertijd worden geconfronteerd met vragen van je andere kinderen: 'waarom kan Joel nog niet praten? Hij is toch al 5?' Weer naar het ziekenhuis om een nieuwe therapie te ondergaan. De hoop dat die vreselijke draak toch kan worden verslagen.

Must play

Dit is een compleet nieuwe vorm van verhalen vertellen. Het is confronterend, ontmoedigend, frustrerend en tegelijkertijd zó mooi. Bijvoorbeeld om te zien hoe grappig Joel is op zijn goede dagen en met hoeveel liefde zijn ouders het beste proberen te maken van deze situatie.

Die liefde straalt ook af van de vormgeving, de kleuren, de dialogen en de muziek. Jammer is dat de bediening vaak wat onhandig is, maar eigenlijk is dat in dit geval volkomen onbelangrijk.

Er zijn boeken die je moet hebben gelezen, films die je moet hebben gezien, nu is er ook een game die je moet hebben gespeeld.

Joel Green overleed op 13 maart 2014. Hij werd 5 jaar.