Reclameborden + schaars geklede vrouwen = gegarandeerd ophef

De ChristenUnie in Assen neemt aanstoot aan billboards in de stad die reclame maken voor webcamseks. Dat is niet echt verrassend: reclameborden met schaars geklede vrouwen erop zorgen regelmatig voor ophef. De meest in het oog springende voorbeelden op een rijtje.

Sloggi, fabrikant van toch niet uitermate sexy onderbroeken, was in 2007 verantwoordelijk voor een relletje door het woord 'bil(l)board' wel heel letterlijk te nemen. De posters toonden vrouwen van achteren gefotografeerd, in slechts een Sloggi-string gehuld, en dat zou automobilisten afleiden en zo voor ongelukken zorgen. Sloggi trok zich er niets van aan en ging nog jaren door met de campagne.

Pakkenmaker SuitSupply werd in 2010 op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie vanwege de reclamecampagne 'Shameless', een serie foto's van strak in het pak gehulde mannen met minder strak in het pak gehulde vrouwen in onderdanige posities. 'Seksistisch', luidde de klacht. De fabrikant wreef zich intussen in de handen: de campagne kreeg wereldwijd aandacht. De jongerenorganisatie van GroenLinks begon zelfs een ludieke tegenactie met posters waarop de rollen omgedraaid waren. SuitSupply trok zich er niets van aan: eerder dit jaar deed het bedrijf opnieuw stof opwaaien met een poster van mannen in pak die een enorme blote vrouw als glijbaan gebruiken (foto bovenaan).

De NS deed in 2011 de Shape Sensation-reclame van lingeriefabrikant Triumph in de ban. Met de gewone posters had de organisatie geen moeite, maar Triumph had ook een digitale, geanimeerde versie waarbij langzaam zichtbaar werd wat een model in een jurkje daaronder droeg. En zo'n striptease, dat ging de NS te ver.

De ChristenUnie maakt zich vaker druk om 'aanstootgevende' reclameborden: in 2007 probeerde de Utrechtse gemeentefractie een 200 vierkante meter grote poster van lingerieketen Hunkemöller uit de binnenstad weg te krijgen. De vrouw in gouden bikini die er op te zien was werd weggezet als lustobject, was het argument. De partij kreeg er de handen niet voor op elkaar: niets opmerkelijks aan, vond de rest van Utrecht, behalve dan misschien het enorme formaat van de poster.

Lingeriefabrikant Sapph kreeg in 2009 ook een klacht aan de broek: niet vanwege de hoeveelheid blote huid die er te zien was, maar omdat de vrouwen op de reclameposters enorm gephotoshopt zouden zijn en de beelden een negatief effect zouden hebben op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van jonge meisjes. Er werden zelfs Kamervragen gesteld over de posters, maar de klagers kregen geen gelijk van de Reclame Code Commissie. De reactie van Sapph-baas Rob Heilbron, tijdens een bijeenkomst van online marketeers: ,,Moeten wij dikke vrouwen op billboards zetten om vrouwen die er niet uit zien goed te laten voelen over zichzelf? Dan moeten ze maar geen twee keer per week naar de McDonald's gaan."

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.