Restaurants dicht, dan maar online bestellen. Dit betaal je voor de bezorgdiensten (en dit verdient de horeca)

De bezorgers van Thuisbezorgd rijden op een elektrische fiets. Foto: ANP

Nu de horeca vier weken dicht is, wijken veel restaurants weer uit naar afhalen en bezorgen. Veel van die bestellingen lopen via de website en app van Thuisbezorgd. Makkelijk voor de consument maar verdienen de restaurants er ook wat aan?

Hoeveel van het bestelbedrag gaat naar Thuisbezorgd?

Als een restaurant zelf bezorgers heeft, vraagt het platform een commissie van 13 procent. Dus als je twee pizza’s bestelt voor een totaalbedrag van 20 euro gaat er 2,60 euro commissie naar Thuisbezorgd. Is de bezorger in dienst van Scoober, de bezorgtak van JustEat (moederbedrijf van Thuisbezorgd) dan is die commissie 30 procent. Van de 20 euro gaat dan dus 6 euro naar het platform. Daarbovenop komt in beide gevallen nog 0,19 cent aan administratiekosten. Daar komen eventueel nog extra kosten bij om een restaurant te promoten op Thuisbezorgd.

Verandert de coronapandemie hier nog wat aan?

Een beetje. Thuisbezorgd kondigde vorige week aan dat nieuwe restaurants voor de aanmelding geen commissie hoeven te betalen. Ook is de commissie voor afhaalbestellingen afgeschaft. Verder krijgen de aangesloten restaurants 25 procent korting op de commissie voor Scoober.

Toch blijft die commissie best een bedrag. Moeten restaurants Thuisbezorgd dan maar mijden?

Aan de ene kant houdt de eigenaar van een restaurant meer over als hij alles in eigen hand heeft. Hij hoeft dan natuurlijk geen commissie te betalen.

Aan de ander ekant heeft een restaurant via Thuisbezorgd een veel groter bereik dan via de eigen kanalen. Uit onderzoek van het CBS kwam vorig jaar naar voren dat 35 procent van de Nederlanders gebruik maakt van websites of apps om eten te bestellen.

De vraag voor een restaurant is of de marketingkosten om zoveel mensen te bereiken lager zijn dan de kosten voor het platform.

Thuisbezorgd schermt er mee dat de investeringen ruimschoots tegen de kosten opwegen. Thuisbezorgd biedt daarnaast de technologie. Van een goed werkende app tot een module om te betalen en een recensie achter te laten. Dat zelf laten bouwen en onderhouden is voor veel restaurants niet rendabel.

Zijn er alternatieven voor Thuisbezorgd?

Ja, maar niet overal. Thuisbezorgd is de grootste, maar in bijvoorbeeld de stad Groningen rijden ook bezorgers rond van bedrijven als Uber Eats. Voor de restaurants maakt het weinig uit waar je bestelt: ook zij vragen 13 procent commissie.

Daarnaast zijn er een aantal kleinere aanbieders, zoals bijvoorbeeld Fooddrop en Bezorgland. De commissie is bij hen een stuk lager dan bij de grote jongens. Fooddrop opereert voorlopig alleen in de stad Groningen. Bezorgland uit Emmen werkt wel met restaurants in een groot aantal plaatsen in Drenthe en Groningen.

Direct bestellen bij een restaurant is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Ik wil de lokale horeca steunen door eten te laten bezorgen. Wat kan ik het beste doen?

Thuisbezorgd is vooral een platform voor de snelle hap. Je vindt er veel pizza, sushi en spareribs. De bezorgrestaurants die dit aanbieden, hebben hun bedrijfsmodel vaak helemaal op bestelling via Thuisbezorgd afgestemd.

Als je altijd bij dezelfde pizzeria bestelt, zou je de externe bezorgdienst over kunnen slaan. Toch is dat niet altijd mogelijk: veel bezorgrestaurants laten ook de bestellingen van hun eigen site via het platform van Thuisbezorgd lopen.

Als het gaat om een restaurant waar je anders uit eten zou gaan, is direct bij hen bestellen een betere optie. Bezorgen is voor dit soort restaurants sowieso al lastig rendabel te maken. Hun bedrijfsvoering is niet gericht op aan de deur leveren. In de eerste golf van de coronapandemie kwamen veel restaurants dan ook al snel weer terug op het idee om te gaan bezorgen.

menu