Petra Koppe, schuldhulpverlener bij de Kredietbank.

Schuldhulpverlener Petra Koppe heeft het druk door corona: 'Wacht niet tot het water je aan de lippen staat, maar trek nu aan de bel'

Petra Koppe, schuldhulpverlener bij de Kredietbank. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Mede door corona was er deze zomer een hausse aan dreigende huisontruimingen. Petra Koppe, ambassadeur voor schuldhulpverleners, probeert ze uit alle macht te voorkomen. ,,Wacht niet tot het water je aan de lippen staat, maar trek nu aan de bel’’, is haar boodschap.

Petra Koppe (43) uit Leeuwarden werkt sinds 2009 bij de Kredietbank Nederland, waar ze zich vooral bezighoudt met crisisinterventie: mensen helpen die voor een dreigende woningontruiming staan. ,,Ik probeer ze daarvoor te behoeden.’’

En dat lukt haar geregeld, door samen met de klant orde te scheppen in de chaos van ongeopende brieven en aanmaningen, een moratorium aan te vragen en een schuldregeling te starten, kortom ze weer lucht geven.

,,Het moratorium is een soort kort geding waarbij je de rechtbank vraagt een huisontruiming te verbieden, en een adempauze in te lassen van zes maanden. Daarin mogen schuldeisers niet incasseren zodat we een duurzame schuldregeling kunnen beginnen voor alle schulden. Voorwaarde is dat de lopende huur stipt wordt betaald, daarvoor zetten we budgetbeheer in.’’

Creatieve oplossingen

Deze aanpak en haar werkwijze leverde de bevlogen schulphulpverlener afgelopen zomer een nominatie op voor de landelijke verkiezing Schuldhulpverlener van het jaar. Ze schopte het tot de laatste drie en mag zich nu voor een jaar ambassadeur noemen.

‘In stressvolle situaties kan ze goed inschatten wat nodig is. (...) Ze komt snel in actie en weet duurzaam rust te creëren met creatieve oplossingen’, aldus het juryrapport.

Tijdens de lockdown van afgelopen voorjaar mochten er van de overheid geen huisontruimingen plaatsvinden, dus had Koppe het relatief rustig. ,,Maar vanaf 1 juni werden de regels weer versoepeld. Het geduld van woningbouwverenigingen was niet eindeloos, dus werd er weer ontruimd. In augustus en september kregen we heel veel aanvragen van klanten die in deze situatie zaten, het was bijna lopende bandwerk.’’

Wat Koppe dan doet: ,,Ik maak een soort financiële röntgenfoto van de situatie van de klant en op basis daarvan een plan van aanpak. Door het aanvragen van een moratorium probeer je de huisuitzetting te voorkomen. Daar heb ik twee weken de tijd voor. Na een melding van een dreigende ontruiming veeg ik dus mijn bureau leeg en richt ik mij even helemaal op deze persoon.’’

Alleen maar meer mensen in problemen

De ambassadeur verwacht dat het aantal mensen met schulden en dreigende huisuitzettingen de komende tijd alleen maar gaat toenemen. ,,Ik denk dat er een hausse aan aanvragen gaat komen. Het is zo’n ongewisse tijd waarin we zitten. We hebben veel cliënten met tijdelijke contracten, die hebben nu al moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Als je werk door corona wordt stopgezet, wordt dat alleen maar erger.’’

Haar boodschap als ambassadeur is dan ook: trek bijtijds aan de bel als je moeite hebt om je rekeningen te betalen, ,,en niet pas als het water je aan de lippen staat, zoals nu vaak gebeurt.’’

Iemand met financiële problemen wacht gemiddeld vijf jaar voordat om hulp wordt gevraagd. En dat heeft vaak te maken met schaamte. ,,Mensen zijn heel inventief in het verbloemen van hun problemen’’, merkt Koppe bijvoorbeeld als ze op huisbezoek gaat.

,,Ik was eens bij iemand die thee voor me maakte. Ik zag dat ze het water uit een fles haalde, en dacht: hier klopt iets niet. Dus ik vroeg: kan het zijn dat jij op dit moment afgesloten bent van drinkwater? Dat was inderdaad het geval, al wekenlang hield ze dat vol.’’

Meerdere problemen

Schulden komen nooit alleen, weet Koppe inmiddels als geen ander na twaalf jaar ervaring als schuldhulpverlener. ,,Bij een woningontruiming is er meestal niet alleen een huurschuld, maar zijn er ook andere problemen, zoals opvoedingsproblematiek of verslaving. Ik tref gezinnen waarbij zóveel aan de hand is.’’

Daarom is de sleutel tot een oplossing vooral ook samenwerking, stelt ze; van de klant, de gemeenten, schuldeisers en hulpverleners. ,,We moeten er samen voor zorgen dat we de klant weer op de rit krijgen. Want er moet natuurlijk ook gedragsverandering plaatsvinden, om te voorkomen dat iemand weer in de schulden komt.’’

Om te voorkomen dat je een deurwaarder op de stoep krijgt, zou volgens Koppe veel meer aandacht moeten komen voor de financiële opvoeding van kinderen, want daar begint alles mee. ,,In onze maatschappij groeien veel kinderen op in weelde. Ze zijn gebrand op merkkleding maar hebben geen idee hoeveel het kost. Omgaan met geld zou een vak moeten zijn op school, zodat jongeren veel bewuster met geld leren omgaan.’’

Zelf kocht ze onlangs, toen haar auto het begaf, bewust een tweedehands exemplaar van tien jaar oud. ,,De buurman vroeg of het tijdelijk was, kon zich niet voorstellen dat je daar in wilde rijden.’’ Koppe moest er hard om lachen. ,,Ik zei: nee hoor, en we rijden ‘m helemaal op.’’

Ondanks alle ellende vindt ze de schuldhulpverlening een prachtig vak. ,,Na afloop van een traject zie ik vaak de opluchting bij mensen, dat vind ik het allermooiste. Laatst kreeg ik een mail van een klant die vertelde hoe blij ze was dat er een schuldregeling lag. Ze schreef dat ze nu opeens zag dat haar tuin zo mooi in bloei stond, daar had ze eerder geen oog voor gehad. Ik zeg altijd: financiële rust geeft emotionele rust. Dat is waar we het voor doen.’’

menu