Het socialmediagebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Instagram en YouTube stijgen het hardst, gemiddeld spenderen Nederlanders bijna 100 minuten per dag aan social media, blijkt uit een groot onderzoek dat vandaag uitkomt.

Zelfs het door schandalen geplaagde platform Facebook ziet het aantal gebruikers weer licht toenemen, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Hiervoor peilde het onderzoeksbureau Newcom ruim zevenduizend Nederlanders in de eerste weken van het jaar.

Stijgers dit jaar zijn Instagram en YouTube. Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van Instagram, een platform waarop foto’s en korte filmpjes gedeeld, geliket en becommentarieerd worden, stijgt naar ruim 5,6 miljoen (was vorig jaar 4,9 miljoen). Dat is ongeveer dubbel zo veel als het aantal Twittergebruikers. De app TikTok, waarmee je korte bewerkte filmpjes kunt maken en delen, heeft inmiddels ruim een miljoen gebruikers, onder wie ruim 400.000 kinderen tot 14 jaar.

loading

Whatsapp

Absolute koploper is WhatsApp: 12,1 miljoen Nederlanders wisselen berichten en foto’s uit via dit platform, dat net als Instagram in bezit is van Facebook. Erg opvallend is het herstel van Facebook zelf: het netwerkplatform van Mark Zuckerberg kreeg vorig jaar een flinke klap, na een periode vol schandalen over datalekken, nepnieuws en kiezersmanipulatie. Vorig jaar verlieten nog ruim 600.000 Nederlanders het platform, maar ditmaal stijgt het aantal facebookers weer, van 10,1 miljoen naar 10,4 miljoen nu. ,,Onze nieuwsgierigheid is lastig te onderdrukken, we komen moeilijk los van onze gewoontes”, zegt Hans Hoekstra, onderzoeker bij Newcom.

Nepnieuws

Dit terwijl het wantrouwen over social media groot blijft, er zijn zorgen over verspreiding van nepnieuws en privacyproblemen. Met 14 procent is het percentage vertrouwen in social media al jaren laag. ,,Maar dat is toch geen reden om platforms permanent te verlaten, blijkbaar. Facebook wordt misschien wel iets minder intensief gebruikt, toch checken we elke dag even of er nog wat interessants voorbijkomt.” Wel keldert het Facebookgebruik onder jongeren verder: van de groep 15- tot 19-jarigen gebruikt nog maar de helft Facebook, dat was in 2016 nog bijna 90 procent. Maar Instagram (ook onderdeel van het Facebookmoederschip) maakt veel van dat verlies weer goed.

143 minuten

Grote winnaar is dus WhatsApp, zowel qua aantal gebruikers als wat betreft onmisbaarheid: veel deelnemers stellen amper zonder de berichtenservice te kunnen. Op de vraag welk platform het meest belangrijk is, scoort WhatsApp vele malen hoger dan elk ander platform. En gemiddeld zitten we in zeven verschillende appgroepen.

Nederlanders besteden ongeveer 98 minuten per dag op sociale media. Uitschieters zijn jongeren van 15 tot 19 jaar, die spenderen 143 minuten op apps als Insta, Facebook, WhatsApp of TikTok. 65-plussers zijn met 82 minuten het minst lang actief op sociale media.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra