Specialist TU Eindhoven: 'Er is lithium genoeg voor de elektrische auto'

De winning van lithium kan genoeg worden opgeschaald om de vraag te stillen naar accu’s in elektrische auto’s. Dat beweert Auke Hoekstra van TU Eindhoven.

Daarmee gaat hij in tegen een stelling van Jan Hessels Miedema. In diens proefschrift, waarop hij maandag aan de RUG promoveerde, stelt hij dat lithium een bottleneck wordt bij de overgang naar elektrische auto’s. Volgens Hoekstra, senior advisor electric mobility, heeft Miedema zich in zijn proefschrift gebaseerd op bronnen uit 2012. ,,Er is veel veranderd sinds die tijd.’’

Accu’s van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dit lichte metaal wordt nu vooral gewonnen in Chili. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar lithium, dient de productie opgeschaald te worden. Miedema stelde onlangs in deze krant dat dit niet lukt. Hoekstra denkt dat dat wel mogelijk is. ,,Als er meer vraag naar lithium komt gaat de prijs omhoog, zodat ook andere gebieden ontgonnen kunnen worden.’’

Australië

Lithium komt ook veel voor in de bodem van Australië, China en Nevada. Hoekstra: ,,De Amerikaanse bank Morgan Stanley heeft becijferd dat een verdubbeling van de prijs zal leiden tot een vervijfvoudiging van de winning van lithium.’’

Nu wordt er evenveel lithium gewonnen als nodig is. Desondanks is de prijs op de wereldmarkt de afgelopen paar jaar wel opgelopen. Deze bedraagt nu 110 euro per kilo. ,,Bij deze prijs is opschalen mogelijk.’’

Noorwegen loopt voorop

Binnen Europa loopt Noorwegen voorop in de overgang naar elektrische auto’s. Dankzij Noorse overheidsmaatregelen is volgens Hoekstra de helft van de verkochte auto’s elektrisch. ,,Nederland volgt in Europa op grote afstand. Hier rijden 45.000 volledig elektrische auto’s rond. Verder trekt China er hard aan, zowel qua productie als wat gebruik betreft.’’

Niet lithium is een bottleneck voor de overstap op elektrische auto’s, maar de lange levensduur van benzineauto’s. In Nederland bedraagt deze gemiddeld 19,6 jaar. ,,Als er in 2050 op de Nederlandse wegen alleen maar elektrische auto’s mogen rijden, dan moeten in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn, zoals het kabinet nastreeft.’’

Duur

Probleem is dat elektrische auto’s erg duur zijn. Tesla Model 3, waarvan de eerste ladingen naar Europa worden verscheept, is met een vraagprijs van minimaal 37.000 euro al een stuk goedkoper dan voorgaande modellen. ,,Maar voor veel mensen is het nog steeds veel geld.’’

Punt is ook dat het jaren duurt voordat er een volwassen tweedehandsmarkt met e-auto’s ontstaat. Nu koopt twee derde van de consumenten een tweedehandsje.

Aanschafsubsidie

Door goedkopere accu’s en de invoering van de aanschafsubsidie van 6000 euro in 2021 verwacht Hoekstra dat over zeven jaar de helft van de nieuw verkochte auto’s elektrisch is. ,,Nederlanders kunnen namelijk erg goed rekenen. Vergelijk het met de Toyota Prius: toen deze eerste hybride een gunstige bijtelling kreeg, ging een kwart van alle Priussen naar Nederland.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.