De prijzen voor vakanties en reizen gaan omhoog door schaarste. Dat is de verwachting van Jan Henne De Dijn, die deze week samen met zijn zakenpartner Marije Haeck de reisbureaus van D-reizen en VakantieXpert van de Duitse aandeelhouder Raifeissen Touristik Group heeft gekocht. De vorming van de D-rt Groep is een gedurfde stap, omdat de reiswereld als gevolg van corona praktisch stil ligt.

Henne De Dijn en zijn zakenpartner zetten in op een versnelde digitale strategie, met daarnaast ook de ruim 300 fysieke reiswinkels in Nederland. Enkele zijn er door de coronacrisis wel dichtgegaan. „We zien heel weinig boekingen op dit moment en verwachten dat dit pas halverwege maart zal aantrekken. Het boeken dan, want vertrekken zie ik pas volgend jaar zomer”, zegt hij in gesprek met De Telegraaf.

Prijs

De Duitser werkte al eerder vijf jaar voor het vroegere moederconcern, maar besloot te vertrekken omdat zijn visie niet overeen kwam met die van de eigenaar. „Door corona viel het besluit dat de organisaties in Nederland en Duitsland beter apart van elkaar hun markten weer kunnen bouwen. En de crisis deed ook iets met de prijs. Overigens had ik al eerder aangeboden om het bedrijf te kopen.” De overnamesom is niet bekend gemaakt. De omzet is teruggevallen van circa een half miljard naar ’hooguit’ €30 miljoen in 2020, aldus Henne De Dijn.

Volgens de ceo zijn de reisbureaus toch blijvertjes, terwijl bijvoorbeeld de klassieke touroperators het steeds moeilijker zullen krijgen. Zij moeten veel voorfinancieren, hebben soms eigen vliegtuigen en krijgen steeds meer concurrentie van luchtvaartmaatschappijen als KLM en easyJet, die zelf ook reizen aanbieden. „Onze rol als bemiddelaars wordt alleen maar belangrijker in de wereld waar iedereen zijn eigen reis op internet kan samenstellen. Wij regelen alles in vijf uur, terwijl een gezin daar zelfstandig 70 uur over doet. Bovendien zijn wij aanspreekbaar, mocht er iets misgaan. We zijn de Hema van de reiswereld.”

Uitzingen

D-reizen kan het uitzingen tot volgend jaar zomer, zegt de ceo. Als onderdeel van de management buy out heeft de vorige aandeelhouder liquiditeit ter beschikking gesteld. Henne De Dijn heeft eerder dit jaar al gereorganiseerd in Nederland en bijvoorbeeld afspraken gemaakt met leveranciers. In totaal verloren dertig man hun baan op 1300 medewerkers. „Ik heb een onwrikbaar geloof in dat mensen weer willen reizen. Iedereen wil er weer op uit. Maar dat zal ook met nodige uitdagingen gepaard gaan, want ik verwacht minder capaciteit aan vluchten en hotels als gevolg van corona. Het zal nog wel een tijd duren voordat bijvoorbeeld de luchtvaart weer op volle sterkte is. Het zou zelfs kunnen dat de prijzen omhoog zullen gaan.”

Consumenten klagen echter steen en been over de luchtvaart-en reisbranche, omdat deze miljarden te goed hebben aan reizen en tickets, ook van d-reizen. De zogeheten ’voucher-bank’ moet dat oplossen, dat zijn zachte staatsleningen aan ANVR-reisorganisaties om die oplopende miljardenschuld aan de consument af te lossen. „De voucherbank is een belangrijke stap, want daardoor zien mensen hun geld terug”, zegt Henne De Dijn. „Dat helpt om het vertrouwen weer terug te krijgen. Een concern als TUI vraagt nu al 30% aanbetaling van de consument, en zij houden dit geld maanden vast om hun eigen bedrijf gaande te houden. Eigenlijk moeten we toe naar een systeem waarin de aanbetaling op een derdenrekening wordt gestort, zodat de consument weet dat het niet weg is als een bedrijf omvalt.”

Asociaal

De ceo is erg dankbaar voor de NOW-regeling waarmee hij een deel van de loonkosten van de D-rt Groep in Hoofddorp kan goedmaken. Tegelijkertijd vindt hij het kabinetsbeleid onvoorspelbaar. Premier Rutte zei begin november dat reizen naar de Nederlandse Antillen en de Canarische eilanden wel kon. „Mensen gingen dus boeken. Om dan vervolgens in december als kabinet te roepen dat we als reissector asociaal zijn, vind ik op zijn zachtst gezegd niet chique. Vervolgens werden wij als sector gestraft met het advies niet-reizen tot half maart, terwijl de drukte en het afstand houden in de terminals echt het probleem van Schiphol en de Marechaussee is en niet van ons.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus