Streng zijn en schrappen

Kieran Goss heeft twaalf jaar niet meer in ons land opgetreden. Reden? Succes. ,,Ik heb in Ierland en Engeland in steeds grotere zalen opgetreden’’, zegt de kleine Ier. ,,Maar ook in Duitsland, Zwitserland, Amerika. Honderdzeventig tot tweehonderd concerten per jaar. Tot ik vorig jaar in Duitsland toevallig de mensen tegenkwam die mij nu weer naar Nederland gehaald hebben. Ik ben verbaasd dat men mij hier nog kent. De voorverkoop is overal opvallend goed.’’

Niet excentriek
Dat laatste is niet zo verwonderlijk. In 2003 en 2004 maakte de singer-songwriter met het postuur van Paul Simon, het kapsel van Phil Collins en het gevoel voor melodie van James Taylor grote indruk op iedereen die zijn optreden bijwoonde. Al is het moeilijk om de vinger te leggen op wat hem precies zo bijzonder maakt. Hij is allesbehalve een excentrieke persoonlijkheid, zijn zang niet permanent loepzuiver en zijn gitaarspel vooral functioneel en economisch. Maar zijn liedjeszijn stuk voor stuk van de ‘buitencategorie’ en hij straalt een ontwapenende integriteit uit.

,,Weet je, ik was jarenlang een liedjesschrijver die op tournee ging. Totdat ik mij op een gegeven moment realiseerde dat ik eigenlijk een ‘performer’ ben die z’n eigen liedjes schrijf. Een echte songschrijver is doorgaans een ‘loner’. Maar dat ben ik niet. Wat niet wegneemt dat het schrijven wel degelijk een noodzaak voor mij is. Het schrijven is het werkelijk creatieve proces, terwijl bij het optreden ook een heleboel flauwekul komt kijken.’’

Geweldig leven
,,Ik ben erachter gekomen dat ik die concerten gewoon heel erg leuk vind. Ik ben nu 53, heb al jaren m’n ego gelaten voor wat het is en realiseer mij meer dan ooit dat het leven maar kort is en dat je de kansen moet pakken voordat ze je ontglippen. Mijn vrouw Annie is een geweldige zangeres en drumster. We touren samen en voor ons is dat gewoon het leven geworden. Een geweldig leven, dat mag je best weten…’’

,,Als ik naar mijn ontwikkeling als songschrijver over de afgelopen dertig jaar kijk, dan gaat het om twee dingen. Ten eerste: inspiratie. Dat wat binnenkomt en wat je gelijk moet zien te pakken. Een melodielijn of tekstregel. Dat is met de jaren niet veranderd.

,,Ten tweede: ambachtelijkheid. Daar kun je aan werken. Dat is iets wat je kunt verbeteren. In mijn geval door met songschrijvers samen te werken die ik bewonder. De Texaan Rodney Crowell bijvoorbeeld. Of Ieren als Mickey MacConnell en Jimmy McCarthy. Daar ben ik echt veel beter door geworden. Vooral wat het redigeren van m’n songs betreft. Vroeger schreef ik een liedje, nam het vervolgens op en ging het daarna bij m’n concerten zingen. Totdat ik mij realiseerde dat je een liedje soms beter eerst vijftig keer voor publiek kunt zingen voordat je het op de plaat zet. Dan weet je dat het werkt.

Schrappen
,,Wat ik ook steeds beter ben gaan leren is ‘schrappen’. Streng voor jezelf zijn. Alleen behouden wat werkelijk goed is. Nog niet zo lang geleden werd de literaire nalatenschap van Seamus Heaney openbaar gemaakt – de Ierse dichter die in 1995 de Nobelprijs voor literatuur won. In kranten en tijdschriften verschenen kopieën van zijn originele manuscripten. Daar waren gedichten bij waarbij hij complete regels geschrapt had, op een enkel woord na. Dat was een hele geruststelling, dat zelfs een Nobelprijswinnaar zoveel van wat hij schrijft schrapt. Trouwens, Leonard Cohen heeft wel eens gezegd: ‘Als ik op een dag één goede regel heb geschreven, dan is dat een geslaagde dag geweest’.’’

Kieran Goss was de tiende in een Noord-Iers gezin met vijftien kinderen. Hij studeerde rechten in Belfast, werkte een blauwe maandag als jurist, maar koos toch voor het even onzekere als romantische bestaan van reizende troubadour. Na een paar jaar als straatzanger her en der, maakte hij in Ierland in 1988 zijn debuutalbumalbum Brand new star. Zangeres Mary Black, op dat moment al een beroemd artieste, ‘coverde’ twee liedjes van die plaat en scoorde een grote hit met Goss’ Love is just round the corner. Daarmee was zijn naam gevestigd.

Smeuïge anekdotes
Tijdens zijn optreden praat Kieran zijn liedjes aan elkaar met smeuïge anekdotes over zijn artiestenleven door de jaren heen. ,,Maar daar ploeter ik niet zo op als op mijn liedjes, hoor’’, zegt hij. ,,Die verhaaltjes zijn veel meer spontaan. Dat ontstond in het begin van mijn carrière, toen het publiek nog niet zo vertrouwd was met mijn repertoire. Daarom praat ik tegenwoordig wat minder. Al zal ik in Nederland het ijs toch weer een beetje moeten breken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.