Superjacht 'Project 1010' van 118 meter vaart vlotjes de hal in bij Feadship Makkum. De opdrachtgever voor de bouw? Die blijft naar goed gebruik geheim

Vlak na het invallen van de duisternis arriveerde ‘Project 1010’ dinsdagavond bij Feadship in Makkum. Daar wordt het tot dusver grootste door Feadship en in Nederland gebouwde superjacht verder afgebouwd.

Wie de opdrachtgever is, blijft volgens goed gebruik in de superjachtbouw-branche geheim. Ook de prijs die voor het 118 meter lange pleziervaartuig moet worden neergelegd, wordt niet openbaar gemaakt.

Bekend is wel dat het uit staal en aluminium opgebouwde schip van alle gemakken is voorzien. De dekken zijn van teakhout. Aan boord worden ook 4 zogeheten zero-speed stabilizers geïnstalleerd, die als een soortement anker fungeren. Bij ruig weer kan het schip daardoor stationair blijven drijven zonder veel te bewegen.

Vlot en efficiënt

Het binnenbrengen van het superjacht door een duwboot verliep vlot en efficiënt. Eenmaal binnen sloot Feadship de deuren van de hal. In 2022 moet het schip klaar zijn.

menu