Slechts tien minuten om je spulletjes bij elkaar te rapen in de Action, Hema, Douglas of Intratuin. Vanaf vandaag is het realiteit voor veel winkels, die van de overheid hun deuren weer mogen openen voor winkelen op afspraak. Hoe gaat dat nou in zijn werk?

„Ready, set, go! Het zijn de drie woorden die door mijn hoofd dreunen wanneer ik de Action kar door de openingspoortjes duw. Het zweet breekt me uit: slechts 10 minuten om de spulletjes bij elkaar te zoeken. Shit, wat had ik ook alweer allemaal nodig? Ik denk hard na. Wattenschijven? Check. Deodorant? Check. Notitieboek? Waar liggen die ook alweer? Nerveus staar ik naar mijn horloge.

Nog 3 minuten en 12 seconden. Ga ik het redden om nog snel een rondje door de winkel te maken? Ik waag het erop. Ik ben sneller als ik de kar laat staan en de paar spulletjes die ik in die 10 minuten bij elkaar heb kunnen pakken los meesjouw, maar dat is volgens de richtlijnen niet toegestaan. En dus hol ik achter mijn kar aan. „Je hebt nog 2 minuten de tijd”, klinkt het door de winkel. Gevonden! Ik gooi een willekeurig notitieboek in mijn kar en neem er gelijk een pak pennen bij. Beter ermee verlegen dan erom verlegen, toch? Tevreden loop ik naar de kassa. Dan bekruipt me een onrustig gevoel. De lampjes die ik mee zou nemen, het enige dat ik eigenlijk écht nodig had.. ik ben ze vergeten.”

Misschien is deze verslaggeefster toch meer geschikt voor de Click & Collect. Bij de Action in Spakenburg loopt dat in ieder geval storm. „10 minuten? Nee. Tegen de tijd dat je achter in de winkel bent zijn je 10 minuten om”, vertelt een jonge vrouw die in de rij staat om haar spulletjes op te halen.

De Spakenburgse Magda Koelewijn (53) waagt het er wel op. „Ik heb online een verlanglijstje gemaakt en die naar mijn mail gestuurd. Ik weet niet helemaal waar alles staat, maar ik ga toch een poging wagen”, vertelt ze vooraf. Naderhand blijkt dat dat digitale lijstje toch behoorlijk handig was. „En ik heb nog steeds niet alles gevonden”, lacht ze. Echt genoten van de ervaring heeft ze niet. „Het is toch een vreemd gevoel. Het geeft een bepaalde druk. Ik merkte dat ik wel met de tijd bezig was.”

Tompoezen, appeltaart of red velvet

Bij de Hema in Amersfoort-Centrum pakken ze het net even iets anders aan. Ook daar heb je in principe 10 minuten de tijd om je artikelen bij elkaar te zoeken en af te rekenen, maar wordt standaard rekening gehouden met 5 minuten uitloop. Ook wordt er niet omgeroepen hoeveel minuten je nog hebt, waardoor het iets minder voelt als een race tegen de klok. En geven mensen van tevoren door wat ze ongeveer nodig denken te hebben, zodat het personeel hen de juiste kant op kan wijzen. „We hebben ook niet stilgezeten in de periode dat we dicht waren, dus sommige artikelen zijn ook verplaatst”, vertelt Wendy Tel, die vandaag gastvrouw is.

Een van de shoppers is Arjan Gunst (29) uit Amersfoort. „Ik bedacht me gisteren dat ik nog een taart nodig heb”, vertelt de jarige job. „Als ik het online bestelde kon ik het morgen pas ophalen; het tien minuten winkelen kon vandaag al.” En dus gaat hij met een heel specifiek doel voor ogen de winkel in. Tompoezen, appeltaart of red velvet. De keuze is niet enorm, maar het is voor Gunst genoeg. „Doe mij die mooie red velvet maar”, zegt hij tegen een medewerker. „Oh, en nu ik er toch ben: waar liggen de feestartikelen?”

Ook Maartje Blok (24) uit Vathorst weet precies wat ze nodig heeft. „Een nieuw rokje. Ik ben zojuist doorgelekt. Zo durf ik echt niet te lopen”, vertelt ze sip. Een afspraak om te shoppen had ze niet, maar de winkel was verder leeg en dus werd er voor deze ene keer een uitzondering gemaakt.

’Sorry, u moet écht een afspraak maken’

„De regels van de overheid zijn duidelijk: je moet vier uur van tevoren een afspraak hebben gemaakt. Maar hierin wil ik toch menselijk zijn”, vertelt filiaalmanager Jan Raaijmakers. Dat het echt om een exceptie gaat wordt duidelijk wanneer een stelletje om het hoekje kijkt. „We hebben alleen maar twee leggings nodig voor onze baby”, zegt de vrouw. Vanaf de ingang kan je de leggings al zien hangen. „Sorry, maar u moet écht een afspraak maken”, deelt de gastvrouw haar mede. „Ik vind dat best wel lastig om dan te moeten zeggen”, vertrouwt ze de krant toe.

„Wij zijn geen essentiële winkel, maar ik merk dat mensen ons dat soms wel vinden. Zeker wanneer het aankomt op babyspulletjes”, meent Raaijmakers. Gelukkig voor hen is de Hema, net als veel andere winkels, vanaf vandaag weer open. Wel even de tijd in de gaten houden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus