Twee weken geen treinen op drukste traject in het Noorden

Tussen Groningen en Hoogeveen rijden vanaf 16 april tot 1 mei geen treinen. Als alternatief worden op het traject stop- en snelbussen ingezet.

In het stationsgebied van Assen wordt in die periode gewerkt aan de ombouw van het spoor. Op dit drukste treintraject in het Noorden reizen op doordeweekse dagen gemiddeld 25.000 reizigers heen en weer.

Bussen

Afhankelijk van het tijdstip van de dag zet NS volgens woordvoerder Anita Boonstra tussen de 80 en 120 bussen in om hen op de plaats van bestemming te brengen. Er is voorzien in stopbussen die elk station aandoen en snelbussen die rechtstreeks van Groningen naar Hoogeveen rijden en vice versa. Of er ook een snelbus gaat rijden tussen Groningen en Assen is nog niet bekend. ,,De definitieve planning is nog niet helemaal uitgewerkt.’’

De bussen stoppen zo dicht mogelijk bij de stations. ,,Op de stations wordt met borden aangegeven waar de bussen vertrekken. Ook is op de perrons en de parkeerplaatsen NS-personeel aanwezig om mensen de weg te wijzen. Tien dagen van tevoren staat de reisinformatie eveneens in de Reisplanner.’’

Er is voor het overstapstation Hoogeveen gekozen omdat de faciliteiten daar ruimer zijn dan in Beilen: de perrons zijn groter en er is meer parkeerruimte voor de bussen.

Extra reistijd

Afhankelijk van de bestemming zijn de reizigers naar verwachting van de NS gemiddeld tussen de 15 en 45 minuten langer onderweg.

De periode waarin er geen treinen rijden is tot stand gekomen in nauw overleg met ProRail. In de laatste twee weken van april worden er minder reizigers verwacht dan normaal, omdat zowel Pasen als de meivakantie erin vallen. ,,Daar staat tegenover dat ook Koningsdag erin valt. Dan gaan extra veel mensen naar Groningen om activiteiten te bezoeken. Door het ruim van tevoren aan te kondigen verwachten we dat veel reizigers voor alternatief vervoer kiezen.’’

ROVER

Reizigersorganisatie ROVER heeft volgens woordvoerder Menno Visser begrip voor de situatie. ,,Wij snappen dat ProRail het stationsgebied van Assen opnieuw moet inrichten. Dat ze daar twee weken voor nodig hebben begrijpen we ook.’’

ROVER is bijtijds geïnformeerd door de NS en ProRail. ,,Natuurlijk is het vervelend voor de reizigers. Als de inzet van stop- en snelbussen vergelijkbaar is met de dienstregeling van de treinen, dan is dat het maximaal haalbare.’’

Het liefst had Rover gezien dat er gekozen werd voor een periode in de zomervakantie, ‘maar misschien zijn er dan minder bouwbedrijven beschikbaar’. ,,Eigenlijk schikt het nooit. In de winter zou het nog slechter uitkomen. Het is een noodzakelijk kwaad.’’

Werkzaamheden

In het stationsgebied van Assen vinden tussen 16 april en 1 mei diverse werkzaamheden plaats. ProRail werkt in die periode 24 uur per dag aan het vervangen van de bovenleiding, het vernieuwen van het spoor en de perrons. Verder wordt er een tunnel onder de sporen aangelegd.

Uiteindelijk verrijst er een geheel nieuw stationsgebouw en een autotunnel voor het station met een plein erboven. Assen krijgt ook een zogenaamd kopspoor: hier rijdt straks de pendeltrein naar Groningen. Verder wordt de bocht in het spoor richting Groningen aangepast, zodat treinen hier straks 100 kilometer per uur kunnen rijden.

Treinreizigers aan het woord

menu