Foto: Koen Verheijden

Vier elektrische fietsen voor jou getest: De Cowboy 2 is lelijk maar wel de winnaar op alle fronten

Foto: Koen Verheijden

Ook voor jonge gasten die lekker willen crossen zijn er elektrische bikes. Met een strak design. Ons panel testte er vier.

Een fiets bepaalt mede je imago. De jonge, snelle fietser wil niet gezien worden op een exemplaar waarmee gepensioneerden ANWB-fietsroutes verkennen. Fietskoerier Ton van Hoek en zijn collega’s zie je bij voorkeur niet op een fiets met strakke vormgeving voor zakenmensen en yuppen. Die fiets krijgt wel weer met liefde een plekje in de schuur van fietsverhuurder Jasper, die voor design gaat.

Sportieve fietsen zonder al te veel accessoires

Urban bikes noemen fabrikanten ze, sportieve stadsfietsen met een strakke uitstraling en zonder al te veel accessoires. In de elektrische variant zit de motor in het wiel en de batterij in het frame. Het is een motor die licht ondersteunt.

Dat is andere koek dan bij standaard elektrische fietsen die een krachtige middenmotor hebben die ondersteuning geeft vanuit de trappers. Kom je op een elektrische urban bike boven de 25 of 30 kilometer per uur uit, dan krijg je geen ondersteuning meer van de motor.

Ton, die fluitend de 25 kilometer per uur haalt, wil als koerier vooral een wendbare fiets. ,,Zodat ik bij drukte kan slalommen. Een motortje is wel handig als ik met zwaardere vracht rijd, om op gang te komen.’’ Jasper: ,,Als een klant een fiets wil huren om op een berg te rijden, dan moet je een sterkere motor hebben. Maar bergen vind je niet in de stad, daar zijn deze fietsen ideaal voor.’’

De vier fietsen in deze test hebben allemaal een app, die houdt afstanden en routes bij. Bij VanMoof is de app ook nodig om de fiets van het slot te halen, de lamp aan te zetten en het elektronische belgeluid aan te passen. Je krijgt bijna het gevoel alsof je als Knightrider met je fiets communiceert.

 

De snelheidsduivel

  • Cowboy 2 | 2290 euro
  • +Is snel
  • -Nieuwe versie is duurder en trager

loading

,,De winnaar op alle fronten’’, zegt Ton als hij terugkeert van zijn testrit. ,,Hij is veelzijdig, voelt de berijder goed aan, de motor slaat gelijk aan als je harder wilt en als je op een stukje weg wat rustiger wilt, dan schakelt de motor gelijk uit. Bij de andere fietsen gaat dit trager.’’ Jasper is kritischer.

,,Ik vind hem lelijk. Vooral die batterij aan de achterkant. Dat is een handige plek om eraf te halen, maar maakt het niet mooier.’’ De Belgische fiets biedt als enige een afneembare accu om elders op te laden. Ook heeft de Cowboy een tracker in de app om je fiets te lokaliseren.

In plaats van een ketting heeft de fiets een aandrijfriem die de fiets onderhoudsvriendelijk maakt, er kan bar weinig kapot. Cowboy was voor veel sportieve e-fietsers de grote concurrent van VanMoof omdat ze elkaar weinig ontlopen.

Onlangs is de Cowboy 3 uitgebracht, die geeft in tegenstelling tot de hier geteste Cowboy 2 slechts tot 25 kilometer per uur ondersteuning, in plaats van de tot 30 kilometer per uur én is enkele honderden euro’s duurder, waar VanMoof de prijs juist verlaagde. ,,Die ondersteuning tot 30 kilometer per uur maakt juist het verschil, zonde dat dit is bijgesteld’’, aldus Ton van Hoek.

De lichtgewicht

  • Ampler Curt | 2890 euro
  • +Sportieve uitstraling
  • -Geen versnellingen

loading

,,Dit lijkt wel een koeriersfiets, alles is zo minimaal mogelijk, maar dan met een motor.’’ Ton vindt de Ampler er bovendien het mooist uitzien. Wat noodzakelijk is om te fietsen zit erop, alleen de spatborden zijn extra. ,,Hij is ook het meest wendbaar. Alleen als je boven de 25 kilometer per uur komt, voel je wel dat het zwaarder trappen wordt. De afwerking is hier wel het best.’’

Jasper is vooral te spreken over het lichte gewicht (14 kilo) terwijl de geometrie gelijk is met de zwaardere VanMoof en Cowboy. ,,Deze neem je zo mee een paar trappen op als je in een appartement woont. En dan kun je hem ook nog aan de muur hangen zonder dat je de schroeven uit de muur trekt.’’

 Als duurste van de vier stelt de Ampler de testers wel teleur in de hoeveelheid mogelijkheden die de fiets biedt. Er zijn geen versnellingen en de motor heeft maar twee standen.

De praktische stadsfiets

  • Cannondale Treadwell Neo EQ | 2299 euro
  • +Comfortabel
  • -Goedkope onderdelen

loading

,,Wendbaar, licht en comfortabel. Ideaal voor in de stad en hij fietst heel lekker. Zo’n fiets kan ik prima verhuren’’, zegt Jasper. ,,En als je een weekendje naar Berlijn wilt, gooi je deze fiets zo in de auto.’’ Als relaxte stadsfiets tegenover die andere snelle en gestroomlijnde fietsen is dit alleen wel appels met peren vergelijken, vindt hij.

Jasper: ,,Hij doet wat-ie moet doen.’’ De Cannondale heeft als enige een derailleur zodat je ook zonder ondersteuning nog een ruime keuze aan versnellingen hebt. Wel valt het de testers op dat de derailleur erg goedkoop is voor een fiets van meer dan 2000 euro.

Ton vindt het stuur te breed. De fiets behoort tot de lichtste van de vier (13,3 kilo), zit door het verende zadel comfortabel en heeft een knop op de fiets om meer of minder elektrische ondersteuning bij het trappen te geven.

De designfiets

  • VanMoof S3 | 1998 euro
  • +Opvallend design
  • -Sterk afhankelijk van de app

loading

Het Nederlandse merk VanMoof groeit, sinds de coronacrisis is de online verkoop met 50 procent gestegen. ,,Deze fiets heeft de x-factor’’, zegt Jasper. ,,Ik houd van dat typische eigen design.’’

Dat is juist het bezwaar van Ton van Hoek.  ,,Bij deze fiets is alles ingebouwd en verborgen, waardoor je niets zelf kunt aanpassen. Een lampje kun je niet vervangen en eigen onderdelen passen er niet op.’’

De VanMoof is te vergelijken met een automaat. Bij een bepaalde snelheid, afhankelijk van wat je hebt ingesteld via de app, schakelt de fiets automatisch tussen de vier versnellingen. ,,Hij hapert wel bij dat schakelen’’, constateert Van Hoek.

Ook de wat goedkoop ogende behuizing rond die versnellingen valt op. VanMoof heeft wel de meest uitgebreide app. ,,Leuk om in het café je vrienden te laten zien dat je met je telefoon je lamp aan kunt zetten.’’

Via de app kun je ook zien waar je fiets is als hij wordt gestolen (gps-tracking) en je kunt er je fiets mee op slot zetten of openmaken. En als je telefoon leeg is? Via de knoppen op het stuur kun je een code intoetsen om de fiets te ontgrendelen, al is dat geen makkie.

Als de batterij in de VanMoof helemaal leeg is, heb je wel een probleempje; de fiets is met 19 kilo behoorlijk zwaar. En je kunt de fiets alleen opladen naast een stopcontact, want de accu is niet afneembaar.

menu