Vijf vragen: Snelle trein tussen Groningen en de Randstad, hoe zit dat?

NS wil de reistijd tussen de Randstad en Groningen verkorten door naast de bestaande intercity's een extra snelle trein in te zetten. Die stopt niet in Assen en Lelystad en gaat op een deel van het traject harder rijden. Vijf vragen over het zoveelste plan voor een snelle trein.

Het hoeveelste plan voor een snelle trein is dit?

Een exact antwoord op deze vraag is moeilijk te geven. Al jarenlang wordt in het Noorden gepraat over een snellere verbinding tussen Groningen en Amsterdam/Schiphol. Een greep uit de vele ideeen.

Werkgroep: snelle spoorlijn Groningen- Randstad kost nog geen 3 miljard
Lees verder
  • Het plan dat het verste kwam, was de Zuiderzeelijn.
    Het kabinet beloofde in 1998 dat vóór 2010 de aanleg van de Zuiderzeelijn zou starten. In 2001 stelde het Rijk 2,73 miljard euro beschikbaar voor de aanleg. De Zuiderzeelijn werd in 2006 definitief afgeblazen.
  • Prorail lanceerde in februari 2018 een plan dat erg lijkt op de plannen die NS nu presenteert. Prorail denkt zelfs op termijn een half uur tijdswinst te bereiken door de treinen minder te laten stoppen en op sommige stukken sneller te laten rijden.
  • De werkgroep Spoor in Friesland, een groep vrijwilligers die zich inzet voor goede spoorverbindingen in het Noorden,presenteerde een half jaar geleden het spoorplan Noordlink. Net als de plannen voor de Zuiderzeelijn gaat de route van Groningen via Leek, Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad. Leeuwarden wordt via Heerenveen aangesloten. De Zuiderzeelijn zou destijds 4 tot 9 miljard euro gaan kosten. De werkgroep denkt dat voor Noordlink 2,8 miljard euro nodig is.
    Het geheim van NoordLink zit volgens de bedenkers in de aanleg van gewoon spoor, dus géén hogesnelheidslijn, en een efficiëntere opzet van de treindienst. In het Noordlink-plan kunnen kunnen treinen over nieuw gewoon spoor 200 kilometer per uur (in plaats van nu 140 kilometer per uur) rijden. De kortere afstand en de hogere snelheid zouden volgens de werkgroep een uur tijdwinst opleveren.

Wat is in het NS-plan de tijdwinst?

Bij de testritten die de NS nu heeft gepland laat de NS twee stations, namelijk Assen en Lelystad, links liggen. De maximum snelheid op het stukje Hanzespoor gaat om veiligheidsredenen slechts 20 kilometer per uur omhoog,van 140 naar 160 kilometer per uur. De rit van Groningen naar Amsterdam duurt daardoor niet 2 uur en 6 minuten, maar ongeveer 1 uur en 53 minuten. Een kwartier sneller dus dan nu.

ProRail wil supersnelle trein tussen Groningen en Randstad
Lees verder

Maar in Assen zijn ze mooi de dupe van die tijdwinst.

De dupe is een groot woord. Maar iedereen die gewend is vanaf station Assen te reizen, heeft er in elk geval geen voordeel van. Volgens de NS is het niet de bedoeling iets te veranderen aan de huidige intercity-diensten. Die stoppen als vanouds in Assen en Lelystad.

Wanneer gaat de snellere trein rijden?

Er wordt een speciale testlocomotief aangeschaft, die begin 2019 gaat rijden. Als het een succes is, worden de extra treinen op zijn vroegst in 2021 in de dienstregeling opgenomen.

Wat kost dat allemaal?

De kosten van de inzet van de testtrein Traxx-locomotief zijn volgens NS 15.000 euro. De definitieve kosten worden nog onderzocht. Omdat er geen nieuw spoor hoeft te worden aangelegd, zullen die in elk geval veel lager uitvallen dan de beraamde kosten voor de Zuiderzeelijn en Noordlink.

Video: Een trein van Groningen naar de Randstade die Assen overslaat, wat vinden de reizigers in Assen daar eigenlijk van?
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.