Vijf vragen over Augmented Reality

Veel mensen hebben er deze week waarschijnlijk wel van gehoord: Augmented Reality. Het is de basis van het populaire spel Pokémon Go. Hoe werkt Augmented Reality precies? Bas Beukers (39), directeur van Virtual Reality-bedrijf Yellowbirds uit Groningen, legt het uit.

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality betekent letterlijk toegevoegde realiteit. Een apparaat (bijvoorbeeld bril, tablet of mobiele telefoon) geeft extra informatie weer. "Er wordt een laag over de werkelijkheid gelegd. Je krijgt dingen te zien die er niet zijn. Het principe is al wel tien jaar oud, er zijn bedrijven die er al jaren mee bezig zijn. Maar omdat we nu allemaal een mobiele telefoon hebben, wordt het steeds meer gebruikt."

Hoe werkt Augmented Reality?

"Augmented Reality maakt gebruik van de camera in je telefoon en de GPS instellingen. Je telefoon weet waar jij bent en kan daardoor het beeld dat je camera ziet verrijken met extra objecten. Bij Pokémon Go wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van drukke plaatsen waar objecten aan toegevoegd worden." Op je scherm zie je dus een soort live Google Maps en kan er in die kaart informatie toegevoegd worden.

De techniek lijkt op het gebruik van QR-codes. Het verschil is dat bij Augmented Reality niks gescand hoeft te worden.

Waar wordt Augmented Reality voor gebruikt?

Het Nederlandse bedrijf Layar gebruikt Augmented Reality al jaren. Zij voegden informatie over een locatie toe aan de echte wereld. Je kon letterlijk om je heen kijken met je telefoon en zien wat zich waar bevond. Toch werd dat geen succes.

Op televisie wordt Augmented Reality ook al lang gebruikt. De virutele reclameborden tijdens een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld. Maar ook in andere sectoren is het geprobeerd. "Groupon gebruikt het al een tijdje. Als je in een winkelstraat loopt en je opent de app, verschijnen aanbiedingen in beeld van verschillende winkels". Het wordt ook in de reiswereld gebruikt door bijvoorbeeld informatie over een stad aan belangrijke plaatsen te hangen. "Ook de Albert Heijn gebruikte het bij de Dino-actie", zegt Beukers. "Wanneer je een Dino scant, komt deze tot leven in je scherm."

Waarom komt het nu pas op?

Augmented Reality is dus niet nieuw, maar Pokemon Go is een van de eerste spellen die erin geslaagd zijn om er een zodanig leuke ervaring van te maken dat het aanslaat. "Iedereen kent Pokémon en er wordt gebruik gemaakt van plaatsen waar veel mensen zijn. Dat is een goede combinatie," zegt Beukers.

Een andere app die ervoor zorgde dat de techniek bekend werd bij het grote publiek is Snapchat. We gebruiken het door een digitaal masker over ons eigen hoofd te leggen.

Wat kunnen we van Augmented Reality verwachten in de toekomst?

Augmented Reality wordt steeds meer als marketingmiddel gebruikt. Beukers voorspelt dat dat dat steeds meer gecombineerd wordt met Virtual Reality, een manier om je onder te dompelen in een omgeving waar je niet zelf bent. "Wij gaan binnenkort naar Jamaica om livebeelden van een enorm popfestival uit te zenden. Wanneer je naar die optredens kijkt, verschijnen er advertenties van Jamaica in je scherm. Op die manier willen ze Nederlanders naar Jamaica trekken."

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.