Waarom zijn er nog onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland? En vier andere vragen na het treinongeluk in Hooghalen

Bij een botsing tussen een trein en een tractor met oplegger op een onbewaakte spoorwegovergang bij de Beilerweg in Hooghalen (Drenthe) zijn meerdere gewonden gevallen. ANP: Roland Heitink

Bij een botsing tussen een trekker en een trein op een onbewaakte spoorwegovergang bij Hooghalen overleed de machinist en raakten twee mensen gewond. Waarom bestaan er nog onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland? En nog vier andere vragen en antwoorden over spoorwegovergangen.

Waarom bestaan er nog onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland?

Onbewaakte spoorwegovergangen zijn onveiliger geworden. Tegenwoordig rijden er steeds meer treinen. De treinen rijden harder en zijn stiller geworden. Onbewaakte spoorwegovergangen lagen vroeger op plekken waar weinig treinen reden en zijn dus niet aangepast op het veranderende treinverkeer. Ook automobilisten zijn niet altijd bekend met onbewaakte spoorovergangen. Dat maakt de situatie nog gevaarlijker.

Een onbewaakte spoorwegovergang veiliger maken kost tijd en geld. Veel tijd zit in de procedure om tot een oplossing te komen. Jan, een inwoner uit Wijster, onderhandelt al jaren met ProRail over een oplossing voor de onbewaakte spoorwegovergang bij zijn huis.

Sinds 2017 werken ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lokale overheden en wegbeheerders samen om de onbewaakte spoorovergangen aan te pakken of op te heffen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.

Wat is een spoorwegovergang precies?

Een overweg over het spoor is een plaats waar het verkeer het spoor kruist. Er zijn twee soorten spoorwegovergangen. De AHOB, de Automatisch Halve Overweg Boom, is de meest voorkomende in Nederland. Bij deze spoorwegovergang wordt het spoor afgesloten als er een trein nadert.

De andere soort overweg is de onbewaakte overweg. Deze komt voor op plekken waar weinig mensen het spoor oversteken, vaak bij onverharde wegen en paden. Bij de onbewaakte overweg hangt een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar zijn geen spoorbomen, bellen en lichtsignalen.

Hoeveel onbewaakte spoorwegovergangen zijn er nog?

In 2019 waren er in Nederland nog 128 onbewaakte spoorwegen, meldt ProRail op de website. De meeste onbewaakte spoorwegovergangen liggen in het noordoosten van het land.

loading

Gebeuren er vaker ongelukken?

In Drenthe en Groningen gebeuren vaker ongelukken op onbewaakte spoorwegovergangen. In Winsum raakten achttien mensen gewond na een botsing tussen een trein en een melkwagen op een onbewaakte spoorovergang in 2016.

In 2019 overleed een 92-jarige man na een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Hoogezand-Sappemeer .

Hoe maak je onbewaakte spoorwegovergangen veiliger?

Om een onbewaakte spoorwegovergang veiliger te maken, kun je de spoorweg beveiligen met slagbomen, bellen en lampen.

Een andere optie is het opheffen van de spoorwegovergang. Gemeenten en provincies kunnen een route maken naar een bewaakte spoorwegovergang, waardoor de situatie veiliger wordt.

Van een onbewaakte spoorweg een bewaakte spoorweg maken, zorgt ervoor dat de situatie veiliger wordt. Toch kleven er risico’s aan. Door gevaarlijk weggedrag van de gebruikers, zoals zigzaggen langs de spoorbomen, gebeuren er bij bewaakte spoorwegovergangen ook ongelukken.

menu