Waarom zijn we moe van Twitter?

Steeds meer mensen zijn klaar met Twitter. In 2014 gebruikten 2,8 miljoen Nederlanders het sociale netwerk. In 2015 waren dat er ruim 200.000 minder. Dat concludeert onderzoeksbureau Newcom na een enquête onder ruim 10.000 Nederlanders van 15 jaar of ouder. Waarom zijn we Twitter-moe?

Wat gebeurt er?

Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat 11 procent van alle Nederlandse gebruikers is afgehaakt. Dat zijn vooral jongeren. Bijna de helft van de vijftien- tot negentienjarigen heeft 2015 zijn of haar account verwijderd. In 2014 waren ook al honderdduizenden gebruikers afgehaakt.

Newcom verwacht dat Twitter in de komende jaren minder hard daalt, omdat er ,,een harde kern'' overblijft.

Twitter groeit nog wel onder ouderen. Volgens Newcom willen zij vooral meekijken met wat hun kinderen en kleinkinderen doen. In het afgelopen jaar is het aantal tachtigplussers flink gestegen, in 2014 nam het aantal 65-plussers juist flink toe.

Waarom haken de gebruikers af?

Daar zijn zes redenen voor:

  • Gebruikers zijn wantrouwig. Twee op de drie mensen maken zich zorgen over het feit dat hun gegevens worden verzameld en doorverkocht.

  • Er zijn regelmatig storingen. Vorige week dinsdag was Twitter zes uur lang niet te gebruiken. In januari had Twitter al vier keer eerder last van een storing.

  • Het is onrustig binnen de organisatie. Na een reorganisatie onder de medewerkers, verlaten nu vier topmannen het bedrijf. Medeoprichter Jack Dorsey is terug gekomen, maar bleef ook nog topman bij betalingsdienst Square. Volgens critici werkt een kapitein voor twee schepen niet.

  • Begin dit jaar kwam het bericht dat Twitter een nieuw maximum van 10.000 tekens overweegt, in plaats van de gebruikelijke 140 tekens. De verruiming van het aantal tekens is nog niet doorgevoerd. Veel mensen maken er een sport van om korte berichten te schrijven en hebben geen zin om lange berichten van anderen te lezen.

  • Twitter is onoverzichtelijk. Als nieuwe gebruiker is het lastig overzicht te vinden in de miljoenen gebruikers en tweets.

  • Er is nauwelijks ruimte voor een genuanceerde discussie op Twitter. De toon is vaak agressief en bot. Daardoor voelen gebruikers zich minder op hun plek.

Wat doet Twitter om de daling te stoppen?

Twitter is het niet eens met de conclusies van Newcom. Het bedrijf wil geen aantallen geven, maar zegt dat er meer gebruikers zijn en dat het gebruik stabiel is. ,,Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep.''

Om gebruikers te behouden begint Twitter met de nieuwe functie Moments. Daarmee worden nieuwsonderwerpen op een visuele manier samengevat. Moments is nog niet in Nederland te gebruiken.

Door de grote hoeveelheid advertenties verloor Twitter populaire gebruikers. Om deze te behouden toont Twitter sinds september minder advertenties aan bekende twitteraars en andere gebruikers met heel veel volgers. Dat zegt technologie-website Re/Code.

Welke sociale media doen het wel goed?

WhatsApp is volgens het onderzoek het grootste sociale medium in Nederland, met bijna tien miljoen gebruikers. Van hen doen ongeveer zeven miljoen dat dagelijks. Facebook is iets kleiner met 9,6 miljoen gebruikers. Daarna komen YouTube, LinkedIn, Google+, Twitter, Instagram en Snapchat.

Hoe gaat het met de aandelen van Twitter?

De koers van het aandeel Twitter is in een jaar tijd meer dan gehalveerd. Tien maanden geleden stond het aandeel Twitter nog boven de 50 dollar. Afgelopen vrijdag werd er 18 dollar betaald voor een aandeel.

Twitter maakt op 10 februari de resultaten over het vierde kwartaal bekend. Analisten denken dat de omzet groeit met 48 procent naar 710 miljoen dollar. Dat is veel, maar de groei was in voorgaande kwartalen groter, meldt het Financieel Dagblad: 57 procent in het derde kwartaal van 2015.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.