Weggebruikers ergeren zich kapot aan elkaar; hufterigheid neemt ook toe

Nummer 1 verkeersrergernis: de bumperklever. Foto Archief/ANP

De politie begint een offensief tegen asociaal gedrag op de weg. Niet alleen op snelwegen, maar ook in de bebouwde kom. Dus ook bij jou in de straat gaat de politie actiever handhaven.

Was de verruwing lange tijd een gevoel, het is voor de politie tegenwoordig meetbaar. In vijf jaar tijd verdubbelde het aantal gemelde verkeersruzies, van 3140 in 2013 naar 6340 vorig jaar. Politiemensen kregen vorig jaar 824 maal met geweld in het verkeer te maken, 300 keer meer dan in 2017.

Sociaal aspect

De cijfers van de politie zeggen iets over de individualisering en de verruwing van de maatschappij. Mensen gunnen elkaar al met al steeds minder ruimte. In de auto verdwijnt het sociale aspect gemakkelijk doordat je redelijk anoniem aan het verkeer deelneemt en iedereen haast lijkt te hebben. Daarnaast wordt het steeds drukker. Met als gevolg dat verkeershufters niet voor een zebrapad stoppen, inhalen bij een zebrapad, de auto neerzetten op invalidenparkeerplaatsen, over de vluchtstrook langs de file scheuren of rechts inhalen. De toien grootste ergernissen bij verkeersdeelnemers zijn door het Algemeen Dagblad op een rij gezet. (Zie kader hieronder)

Slome vrachtwagens

Automobilisten zien vrachtwagenchauffeurs meestal als slome medeweggebruikers, die opeens naar de linkerbaan schieten om (tergend langzaam) een andere vrachtwagen voorbij te kruipen, maar de truckers hebben ook zo hun ergernissen. De bestuurders van vrachtwagens hebben heel wat te stellen met de andere weggebruikers. De meeste ergernissen bij de truckchauffeurs komen voort uit een gebrek aan besef bij de andere weggebruikers hoe moeilijk het besturen van een truck eigenlijk is. Even snel stoppen is er bijvoorbeeld niet bij. En optrekken vanuit stilstand heeft met een tientonner heel wat voeten in de aarde.

Onnodig remmen

De grootste ergernissen van de truckers zijn autobestuurders die op de snelweg bij het uitvoegen plotseling voor hun truck langs schieten; automobilisten die bewust (en onnodig) remmen vlak voor de truck; bestuurders die zijn afgeleid door mobiele telefoons; auto’s die op de snelweg trager rijden dan 80 kilometer per uur en weggebruikers die bij een rotonde geen richting aangeven.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra