De avondklok betekent niet het einde van de wereld. Draai het om, zegt tv-psycholoog Saskia Geraerts. Haal voordelen uit de nieuwe coronamaatregel.

1 Maak een vroeg-naar-bed-challenge van de avondklokperiode.

,,Ga een uur vroeger naar bed, rond half elf, en sta een uur eerder op. Mijn moeder zei altijd: de uren voor twaalven tellen dubbel. Je hebt sowieso 7,5 uur slaap per nacht nodig om mentaal te herstellen”, zegt psycholoog Saskia Geraerts. ,,Haal je die uurtjes nacht na nacht niet dan blijft er telkens wat stress achter, als een soort aanbaklaagje in de pan.” Gebruik dat uurtje eerder op - terwijl de rest nog slaapt - ’als momentje voor jezelf’, tipt ze.

,,Pak je dat moment ’s avonds laat dan loop je het risico dat je dingen gaat doen die je eigenlijk niet wilt: toch te lang zappen, op social media scrollen en die zak chips opentrekken. Komt omdat je remmingen het zo laat niet goed doen. ’s Ochtends ben je meer geneigd iets te doen wat gezond voor je is: mediteren, een koude douche en alvast een gezonde lunch bereiden.”

2. Gebruik die extra uurtjes voor je relatie, seks en romantiek.

,,Maak de kwaliteit van de vrijpartij beter, dan ga je het vaker doen. Als je stresslevel te hoog is en je bent eigenlijk bezig met boodschappenlijstjes of die deadline van de volgende dag, dan is er geen klap aan”, zegt Saskia Geraerts. ,,Het is niet zo dat vrouwen minder zin hebben in seks, maar mannen komen vaker klaar, dus willen zij er meer van. Ga je eerder naar bed, of hoef je zoals nu geen andere mensen te ontvangen, dan heb je meer tijd voor elkaar. Geef die rugmassage, maak er een ontdekkingsreis van.”

Snijd niet steeds zware onderwerpen aan en laat zien waar die ander ooit verliefd op is geworden. ,,Trek mooie kleren aan, doe parfum op en loop niet de hele dag in zo’n suf huispak.”

Hard nodig, zegt Geraerts want koppels besteden per dag gemiddeld slechts zeven minuten aan ’quality time’. ,,Dan gaat het even niet over: ’wie zet de vuilnisbak buiten’ en ’zullen we bij tante Toos gaan eten’. Kijk elkaar nou echt in de ogen en vraag: ’Schat, hoe gaat het met jou? Hoe was je dag?’” En jongeren? ,,Voor hen is zo’n avondklok de grootste klap, maar ze zijn super vindingrijk. Die blijven gewoon bij elkaar slapen.”

3. Overdag wandelen en sporten is gezonder dan in het donker.

,,Ook als je wat last hebt van somberheid: ga naar buiten! In het daglicht lopen is nog beter voor je. Vitamine D! Ik zou zeggen, minimaal dertig minuten.” Kinderen die thuisonderwijs hebben en gym en speelkwartier missen? ,,Neem ze mee.”

4. Een hond - voor baasjes dé avondescape - is ook niet alles.

Natuurlijk vindt Saskia Geraerts het fijn dat ze tijdens de avondklok met haar teckel naar buiten kan. Maar staar je daar niet blind op. ,,Er zitten ook nadelen aan. Het hondenbezit is in coronatijd met vijftig procent toegenomen. Hoeveel gezinnen hebben nu een pup omdat ze thuis zijn, maar hoe gaat dat als ze straks naar het werk moeten? Of op vakantie willen? Een hond is bewerkelijk. Zeker als pup, dan ben je elke twee uur wakker.”

5. Wees ’blij’ dat de avondklok nu is en niet hartje zomer.

Het idee dat je vanaf zaterdag van 21.00 tot 04.30 uur niet naar buiten mag geeft een ’opgesloten gevoel’. ,,We zijn een vrij eigengereid volkje en dat maakt opstandig. Als je zegt: ’Je mag niet naar buiten na negen uur’, wil iedereen ineens naar buiten.” Wat scheelt, het is het goede seizoen voor binnenblijven. ,,Pak klusjes aan die er al heel lang lagen. Plak die fotoboeken van de kinderen in, ruim je kledingkast op. Gooi weg waar je niet meer blij van wordt. Dat geeft een extreem gevoel van controle in een onzekere coronatijd. En ga weer lezen.”

Grijp de visitebeperking aan om een schifting te maken. Je hóeft niet te investeren in ’vrienden’ die energie slurpen in plaats van geven. ,,Behoud het bruistabletje, die vriendin waar je blij van wordt en stop met het zuigtabletje, dat zeurt en klaagt.”

En, zegt Saskia Geraerts: ,,Je hebt altijd een keuze. Je kan nu denken: ’oh, arme ik’. Wat eigenlijk kindergedrag is. Maar we hebben het vermogen onze blik op de situatie te veranderen. Pak je verantwoordelijkheid, dat geeft een beter gevoel.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus