‘Beloften over schades niet overal nagekomen’

Foto: Kees van de VEen

De NAM en het Centrum Veilig Wonen hebben steken laten vallen bij de afhandeling van schademeldingen buiten de contour.

Dat constateert Raadsman Leendert Klaassen in zijn jaarverslag over 2015. Hij behandelt sinds april 2013 klachten over de schadeafhandeling in het aardbevingsgebied.

Aanvankelijk hadden die vooral betrekking op de NAM en later het Centrum Veilig Wonen (CVW). Vanaf dit jaar kan er ook worden geklaagd over de Nationaal Coördinator Alders en zijn organisatie.

Klaassen maakte eerder al bekend dat er vorig jaar 267 klachten bij hem waren binnengekomen, ruim vijftig procent meer dan in het voorgaande jaar. De meeste klachten kwamen uit de gemeente Slochteren. De helft van de klagers is ontevreden over de communicatie van de NAM en het CVW en de lange afhandelingstermijnen van schadegevallen.

Ook is er dus veel onvrede over de afhandeling van schades buiten de zogenaamde contourlijn. Volgens Klaassen zijn er daarbij dingen verkeerd gegaan. ,,De belofte om schade overal op te nemen, is veelal niet nagekomen. De gewekte verwachtingen zijn niet waargemaakt. Dit schaadt het vertrouwen van burgers in een goede en ordentelijke schadeafhandeling en in de daarvoor verantwoordelijke partijen.’’

Een andere kwestie die Klaassen in het jaarverslag aankaart zijn de vele klachten over taxatiegeschillen. De ombudsman signaleert dat er soms forse verschillen zijn tussen afzonderlijke schadebeoordelingen in één straat of buurt. Bij vergelijkbare huizen wordt de schade verschillend geïnterpreteerd door verschillende schade-experts.

,,In een rijtje woningen wordt bijvoorbeeld op nummer 1 5000 euro schade vastgesteld, op nummer 2 1000 euro en op nummer 3 niets. Dergelijke verschillen zijn nauwelijks uit te leggen aan burgers. Deze klachten komen vaker voor aan de randen van het aardbevingsgebied.’’

menu