‘Binnenstad kan internet aan'

Groninger binnenstad. Foto archief DvhN

Het is aan ondernemers zelf om met nieuwe concepten en meer gezelligheid in winkelstraten het hoofd te bieden aan de oprukkende internetverkopen.

Het is aan ondernemers zelf om met nieuwe concepten en meer gezelligheid in winkelstraten het hoofd te bieden aan de oprukkende internetverkopen.

Mark Engberts, waarnemend voorzitter van de Groningen City Club, verwoordde deze oproep woensdagavond in zijn nieuwjaarstoespraak. Leden van een van de grootste ondernemersverenigingen in Noord Nederland toastten op het nieuwe jaar in het Martinihotel.

Faillissementen
De tijdelijk voorzitter kon niet onbenoemd laten dat recente faillissementen van grote winkelketens zorgen baren. ,,Het zijn bedrijven die door hun grootschalige aanwezigheid van menig winkelgebied het straatbeeld bepalen en waarvan de dreigende leegstand niet zomaar opgevuld kan worden.''

Engberts relativeerde de groei van de internetverkopen. ,,De omzet in de retailsector bedroeg vorig jaar 100 miljard en daarvan ging 15 miljard via internetverkoop. Dat aandeel in onlineverkoop lijkt nog niet zo groot, maar als het aankoopgedrag wordt geanalyseerd speelt het web wel degelijk een rol. Bijna negen van de tien producten die we in de winkel kopen, zijn eerder op een digitale wijze bekeken en vergeleken.''

Samen
De toehoorders kregen woensdagavond de oproep om meer in gezamelijkheid te organiseren. En daarbij moet ook de lokale overheid een actieve rol spelen. ,,Zijn de koop- en loopstromen van consumenten zoals wij denken? Klopt onze definitie van het kernwinkelgebied nog wel? Kan en wil de gemeente investeren in het werken aan een kernwinkelgebied? Maar ook: kunnen en willen ondernemers daarin investeren?''

De Groningen City Club heeft zijn hoop gevestigd op de notitie Retail-agenda waarin samen met de gemeente binnen een paar maanden een toekomstvisie over de binnenstad van Groningen als belangrijkste koopcentrum van Noord Nederland handen en voeten moet krijgen. Engberts speelde op de actualiteit in. Hij noemt een Factory Outlet waar tegen spotprijzen artikelen worden aangeboden en waar Assen hard aan werkt, voor de consument in Noord Nederland overbodig.

Parkeergeld
De voorzitter liet niet na nogmaals een vurige wens van de City Club te herhalen. ,,Een gezellige dag winkelen in de binnenstad met afsluitend een drankje en hapje in een van de vele prachtige horecabedrijven, moet niet eindigen met een parkeerrekening van 10 tot 20 euro. Dat is ook beleving, maar een verkeerde. In steden rondom Groningen zie je op dit punt ander beleid ontstaan. Het is een lastig onderwerp, maar we moeten het er wel over hebben'', aldus Engberts.

Aan het einde van zijn betoog prees de preses van de City Club de vele spraakmakende stedelijke evenementen. ,,Noorderzon, Eurosonic en de nu lopende expositie David Bowie Is geven de stad Groningen (inter)nationaal groot aanzien.

menu