‘Internationale bus bij Hoofdstation’

Groningen De internationale bussen verdienen een plek op het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation.

Een meerderheid van de raad steunde woensdagavond een voorstel van PvdA, CDA, ChristenUnie, Student & Stad dit te onderzoeken. Alleen de SP stemde tegen. Wethouder Paul de Rook (D66) zegde dit toe.

Het huidige busstation, waar dagelijks 35.000 reizigers gebruik van maken, is niet toegankelijk voor minder validen en is te klein voor alle reizigers. De raad steunt het collegeplan het naar de zuidzijde te verhuizen. Aan de zuidkant krijgen de bussen een soortgelijk perron als de treinen, meer ruimte en is voor busreizigers overstappen mogelijk zonder een weg over te steken. Hiervoor komt er een voetgangerstunnel naar het historische stationsgebouw. Bij het station zijn eveneens een fiets- en een bustunnel gepland.

Er zou geen plek zijn voor particuliere (internationale) lijnbussen. Die verhuisden mogelijk naar station Europapark. Maar partijen verzetten zich daartegen. ‘Het internationale busverkeer is geen minderwaardige vervoersnorm, maar maakt juist structureel deel uit van het geheel aan vervoersmogelijkheden’, vinden zij. Bovendien achten zij een verplaatsing van het perron voor internationale bussen naar station Europapark negatief voor de overstapmogelijkheden van reizigers.

Nu wordt er toch gekeken of er geen ruimte te vinden is aan de noord- of zuidzijde van het spoor. Flixbus onderhoudt binnen- en buitenlandse buslijnen van Groningen naar onder meer Antwerpen, Berlijn, Bremen, Brussel, Hamburg en Kiel.

De voltallige raad sprak haar steun uit voor de plannen Het Hoofdstation krijgt een tweede hoofdingang aan de zuidzijde en drie tunnels voor reizigers, fietsers en bussen. Voor auto’s en bussen is het niet noodzakelijk over de Parkweg of een andere straat in de Rivierenbuurt te rijden om bij de nieuwe stationsingang Zuid te komen.

Hoe ziet het Hoofdstation er in de toekomst uit?

PvdA, SP, Stadspartij en 100% Groningen pleitten vorige week tijdens de commissievergadering voor een comfortabele overkapping tegen regen en wind voor trein- en busreizigers tegen wind en regen beschermt.

Alle regionale buslijnen komen straks samen op een nieuw busperron dat via een reizigerstunnel is verbonden met de treinperrons en het historische stationsgebouw. Bussen rijden dan naar de binnenstad via een tunnel onder het spoor.

De werkzaamheden zijn naar verwachting in 2021 gereed.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.