‘Leerlingen uit Westerkwartier en Roden zijn echt fantástisch’

Regionale scholengemeenschap de Borgen in Leek houdt zaterdag een grote reünie voor (oud-)leerlingen en (oud-) medewerkers. Twee oud-docenten blikken terug.

Oud-scheidekundedocent en havo-decaan Jan Postma (68) kwam van de christelijke scholengemeenschap De Waezenburg. Zijn collega, oud-gymnastiekdocent Wim Brander (73), was afkomstig van het openbare Nienoord College. Die twee scholen gingen in 2000 op in de huidige rsg de Borgen. Daarmee kwam een einde aan allerlei vormen van samenwerking die voordien plaatsvonden. Postma en Brander werkten op de Lindenborg, onderdeel van rsg de Borgen, gedurende vijf jaar collegiaal met elkaar samen op de fusieschool.

De fusie had voor Postma indertijd meer voeten in de aarde dan voor Brander. ,,Ik was bewust docent geworden op een christelijke school. Naar een baan op een samenwerkingsschool zou ik nooit hebben gesolliciteerd’’, zegt Postma. Hij herinnert zich hoe drie collega’s op De Waezenburg destijds om principiële redenen de school verlieten na de fusie. ,,Ik was zelf inmiddels dik de 50 gepasseerd en had geen trek meer in solliciteren.’’

Openhartig

Collega Brander herinnert zich hoe hij in 2000 rond de school een wandeling maakte met Postma. ,,Hij kwam meteen voor de dag met zijn bezwaren. Die openhartigheid kon ik waarderen. Zijn bezwaren lagen niet op het persoonlijke vlak. Zo ervoer ik dat. Bij die eerste kennismaking beseften we allebei – hoewel ieder afkomstig uit een ander kamp – dat we elkaar goed lagen.’’

Hoe anders ging het eraan toe op rsg de Borgen? Postma: ,,Op De Waezenburg begon ik iedere werkdag met Schriftlezing en gebed in de klas. Dat was er op rsg de Borgen niet meer bij. En het vak godsdienst werd omgezet in levensbeschouwing. Dat zijn dingen waar je eerst over valt. Het viel ook niet altijd mee om uitleg te geven over deze veranderingen aan ouders uit dorpen als Boerakker en Zevenhuizen.’’

De fusie bracht ook met zich mee dat keuzes moesten worden gemaakt op het gebied van leermethodes. De vakgroep scheikunde, bestaande uit vijf docenten die van beide scholen kwamen, loste dat pragmatisch op. Postma: ,,De onderbouw nam de methode over die wij op De Waezenburg gewend waren. Op de bovenbouw werd de methode van het Nienoord College doorgevoerd.’’

Ook op het vlak van bewegingsonderwijs en gymnastiek hoefden volgens docent Brander geen hobbels te worden genomen. Brander: ,,Vakcollega Baarda had dezelfde opvattingen als ik. Hij beoefende de atletieksport en ik was voetballer. In sport en spel vonden we elkaar.’’

Individu

De doorgevoerde veranderingen in het onderwijs juichen beide oud-leraren toe. Postma: ,,Op basis van talenten van kinderen is onderwijs meer individueel gericht geworden. Een beperkt vakkenpakket maakt het mogelijk met een leervak de diepte in te gaan.’’ Brander erkent: ,,Kinderen zijn anno 2016 veel vaardiger in Engels dan wij zelf op school ooit leerden.’’ Zorg hebben beiden wel over de onderwijsaanpak. ,,Er wordt een groot beroep gedaan op zelfwerkzaamheid van kinderen. Dat kan lastig zijn voor leerlingen in de puberleeftijd.’’

Brander komt in het tweegesprek nog met een nabrander: ,,Rsg de Borgen mag zich gelukkig prijzen met het type leerling op deze school. Vanouds waren Leek en Roden en omgeving agrarisch gebied. Kinderen uit dit gebied waren gezagsgetrouw. Ondanks de industrialisatie die zich later voordeed, bleven de kinderen heel gemoedelijk. Het zijn fantástische kinderen. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld kinderen op scholen in de stad.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.