‘Opschuiven Randstad goed voor het Noorden’

Noord-Nederland kan volgens Caspar van den Berg wel degelijk profiteren van een metrostelsel met treinen, zoals het kabinet heeft bedacht.

,,Ik snap de kritiek maar je kunt ook zeggen: het is een prima plan, want de Randstad schuift een uur op in onze richting’’, zegt Van den Berg, hoogleraar Bestuurskunde aan de RUG. ,,Mits onze verbinding met Zwolle en Lelystad ook verbetert.’’

‘Groningen is een gepasseerd station’

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) presenteerde het metrostelsel vorige week. Het leidde tot de conclusie dat Groningen voor Den Haag nu letterlijk en figuurlijk een gepasseerd station is.

,,Op het kaartje is dat ook zo’’, zegt Van den Berg. ,,Groningen, Leeuwarden en Assen zitten er niet bij. Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en Breda wel.’’ Volgens hem komt de nadruk op Midden-Nederland door de betekenis van het Roergebied voor onze economie. ,,Dat het Noorden niet op die route ligt, valt niemand te verwijten.’’

Lelystad interessante optie via Zuiderzeelijnroute

Het Noorden kan volgens hem, behalve in Zwolle, in Lelystad op het metrostelsel aanhaken via de ‘Zuiderzeelijnroute’ langs Drachten, Heerenveen en Emmeloord.

Van den Berg zegt dat het Noorden belangrijke troeven in handen heeft, als het op een uur reizen van de Randstad komt te liggen. ,,Ruimte en kwaliteit van leven. Er verhuizen meer mensen van de Randstad naar de Achterhoek, dan andersom. Het Noorden heeft dezelfde potentie.’’

Groningen verdient even goed spoor als negen ‘metrosteden’

Burgemeester Peter den Oudsten vindt dat Groningen als magneet van het Noorden een snellere spooraansluiting verdient. ,,Dat je van het Westen in een rechte lijn naar Berlijn wilt, kan ik me voorstellen. Maar de Noord- Zuid corridor uit de Europese infravisie ontbreekt. Daar blijven we vanwege de grote economische betekenis op hameren.’’

Opboksen tegen de Randstad, een voortdurende strijd

Hij spreekt van een voortdurende strijd. ,,Investeringen komen gemakkelijker tot stand in de Randstad omdat het rendement hoger lijkt door de mensenmassa. Wij proberen steeds maar weer duidelijk te maken dat Nederland groter is dan de Randstad. Dat lukt steeds beter, maar het gaat ongehoord langzaam. Ook omdat Groningen en Maastricht ver uit elkaar liggen. Daar is lastig een eenheid van te maken.’’

‘Noordelijke stedendriehoek kan zich beter samen profileren’

De stedendriehoek Groningen, Leeuwarden, Assen kan zich volgens hem ook beter profileren door meer samen te werken en betere onderlinge verbindingen te maken. Het Noorden probeert de trein naar de Randstad een halfuur te versnellen. NS maakte al een testrit met een 15 minuten snellere trein op de Hanzelijn. Voor het resterende kwartier ‘boven’ Zwolle bestaan nog geen concrete plannen.

Van Veldhoven: Ons plan stopt niet bij Zwolle

,,We onderzoeken wat daarvoor nodig is’’, zegt Van Veldhoven. ,,Ons plan voor een metrostelsel met negen sterke knooppunten stopt niet bij Zwolle. We kijken ook wat er verder nodig is in het land, zoals de snelle verbinding naar Bremen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.