‘Overgang Voslaan binnen jaar dicht’

De overgang bij de Voslaan in Winsum is binnen een jaar dicht, belooft ProRail. Desnoods onteigent de gemeente Winsum grond van boeren.

Waarom moet het zo lang duren voordat een overgang waar in korte tijd twee doden en achttien gewonden vielen, wordt beveiligd? Die vraag blijft hangen nadat er gisteren een derde botsing plaatsvond aan de Voslaan in Winsum in tweeënhalf jaar tijd.

Het voelt wrang aangezien er geld klaarligt voor de aanpak. In juni van dit jaar werd bekend dat 6,5 miljoen wordt uitgetrokken om tien overgangen in Winsum aan te pakken. De Voslaan zou zelfs als eerste aan de beurt zijn.

Dat er toch nog niets aan de situatie is veranderd heeft er volgens de gemeente Winsum en ProRail mee te maken dat het doel is de overweg te sluiten. Beleid is om onbeveiligde overgangen zoveel mogelijk op te heffen in plaats van ze te beveiligen.

Grondeigenaren

Voor bewoners aan de Voslaan moet wel eerst een parallelweg worden aangelegd richting een beveiligde overgang. Die moet over land van boeren en daar wringt de schoen. De gemeente, ProRail en de boeren komen er niet uit.

,,Het duurt mij ook te lang’’, zegt president-directeur Pier Eringa van ProRail. ,,Vandaag heeft laten zien dat we ons verdere vertraging niet kunnen veroorloven. Binnen een jaar moet het opgelost zijn.’’

Burgemeester Rinus Michels van de gemeente Winsum zegt grond te te willen onteigenen als het nog lang duurt. In dat geval wordt de landeigenaar verplicht grond te verkopen. ,,Dat moeten we goed kunnen beargumenteren, zodat zoiets ook bij de rechter stand houdt.’’

Aan het lijntje gehouden

Nadat twee jaar geleden Gerjon Kazemier op 24-jarige leeftijd omkwam op de overweg richtte zijn vader Nanne een stichting op. Hij houdt ProRail verantwoordelijk voor de dood van zijn zoon. Met de stichting zamelde hij geld in om een rechtszaak te beginnen tegen de spoorbeheerder. Hij zag er vanaf, want ProRail kwam met een plan dat er goed uit zag.

,,Snelle aanpak van de overweg, was het speerpunt’’, zegt advocaat Arvin Kolder van de stichting. ,,Maar we zijn aan het lijntje gehouden.’’ Een rechtszaak werd, ondanks niet nakomen van de afspraken, niet doorgezet. ,,Omdat ons steeds werd beloofd dat het bijna zover was dat het punt werd aangepakt. Ondertussen werd de stichting steeds ontevredener.’’

Uiterlijk treinen

In de periode na de ongelukken zijn vele opties gepasseerd om de situatie in Winsum veiliger te maken. De witte voorkant van de Arriva-treinen is vaak verguisd. Juist in het landelijk gelegen deel bij de Voslaan hangt vaak mist: de witte treinen doemen er plotseling uit op. Treinen in Engeland hebben om die reden een geel vlak op de voorzijde.

Machinisten hebben de verplichting om te toeteren als ze een onbeveiligde spoorwegovergang naderen.

Als het aan ProRail ligt, zijn er in de toekomst zo weinig mogelijk onbeveiligde overgangen. Opvallend: de meeste ongelukken, zo’n dertig per jaar, gebeuren juist op bewaakte overgangen.

De gemeente Winsum heeft relatief veel onbewaakte overgangen. Van de zeven is het plan er vier op te heffen en drie te beveiligen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.