‘Stop bomenkap ring'

De maquette van Groningen Verdient Beter. FOTO DVHN

Groningen Verdient Beter wil dat er geen bomen worden gekapt voor de ombouw van de zuidelijke ringweg voordat de procedure is afgerond. ,,Er mag geen onherstelbare situatie ontstaan.''

Groningen Verdient Beter wil dat er geen bomen worden gekapt voor de ombouw van de zuidelijke ringweg voordat de procedure is afgerond. ,,Er mag geen onherstelbare situatie ontstaan.''

Brandbrief
Aanleiding voor de brandbrief aan het stadsbestuur is de aankondiging dat bij het Julianaplein en het Vrijheidsplein twaalf bomen en 135 m2 begroeiing verdwijnen voor het verleggen van de riolering. Overal langs de weg worden buizen, leidingen en kabels verlegd.

,,Prima, maar nu dreigen onherstelbare dingen te gebeuren'', zegt voorzitter Pieter Sauer van de actiegroep. Hij vindt dat de gemeente de bomen moet laten staan zo lang de Raad van State zich over de ombouw van de weg buigt. Aanpak Ring Zuid wacht daar ook op met de sloop van woningen aan de H.L. Wichersstraat. B en W van Groningen wijzen erop dat de schade meevalt. ,,Binnen het tracé van de riolering sparen we 1110 m2 plantvakken en tien bomen.''

Alternatief
Groningen Verdient Beter, waarin verschillende wijkorganisaties samenwerken, probeert de provincie ondertussen te overtuigen dat haar alternatieve plan beter is. De gewezen kinderarts Sauer, die zich zorgen maakt over milieugevolgen van de ombouw, heeft thuis met karton en papier een mini-maquête in elkaar geknutseld van het alternatief.

Hij hoopt dat de provincie het alternatief goed doorrekent en vergelijkt. Het houdt de bestaande, verhoogde ringweg tussen Europaplein en Julianaplein in takt in plaats van grotendeels te verdiepen. ,,Daardoor komt er geen Zuiderplantsoen en blijven op- en afritten naar de Oosterpoort en de Hereweg bestaan. Er hoeft geen ‘ringwegverkeer' door de stadswijken De Wijert en Helpman.''

Paradepaardje
Paradepaardje van het plan is een alternatief Julianaplein dat niet hoger wordt dan nu (het officiële plan wel) en dezelfde voordelen heeft: een ongelijkvloerse kruising van de A7 met de A28. Mét behoud van de directe onderdoorgang tussen de A28 en de binnenstad, die in het officiële plan verdwijnt. Op de Brailleweg zijn geen kruisingen en verkeerslichten meer nodig, een tweede Maaslaan evenmin.

Het geheim is een aquaduct onder het Noord Willemskanaal. Op routes van de binnenstad naar Hoogezand en tussen Drachten en de binnenstad, moet verkeer iets omrijden. Volgens Sauer kunnen andere onderdelen van het plan gewoon doorgaan en zou een toegevoegde nieuwe noordwestelijke ringweg de verkeersdruk sterk verminderen.

Winnaar
Drie bouwcombinaties proberen de opdracht voor het project van 700 miljoen euro in de wacht te slepen. De winnaar wordt volgens Aanpak Ring Zuid in het voorjaar bekend.

menu