‘Terminaal serieus’ op je 44e, zet daarom kinderbreinen aan het werk

Ideeën van kinderen gebruiken om problemen van bedrijven op te lossen. Gek idee? Verre van, zegt Wouter van Dijk. ,,Mensen zijn tot hun vijfde jaar het meest creatief. ‘’

Van Dijk werkt in Groningen bij PNO Consultants, dat ooit is begonnen om bedrijven te helpen bij het binnenhalen van subsidies. ,,Dat doen we nog steeds, maar we zijn wel opgeschoven. We willen vroeger bij een project betrokken zijn en helpen deze projecten tot wasdom te komen. Daarnaast willen we ook zelf een project opzetten.’’

Terminale serieusheid

Van Dijks project AdoptIdee is daar een voorbeeld van. In januari is hij ermee begonnen, samen met collega’s bij PNO. Geïnspireerd door professor Paul Iske van de universiteit Maastricht (Instituut voor Briljante Mislukkingen). Iske lanceerde de creativiteitsindex.

Met onderzoek toonde Iske aan dat kinderen tot vijf jaar het meest creatief zijn. ,,Mensen van 44 jaar kunnen zelfs lijden aan terminale serieusheid’’, zegt Van Dijk.

Haydnschool

Dat zette Van Dijk aan het denken. ,,Ik ken veel bedrijven in Groningen waar de bestuurders, rond de 40 zijn.’’ Van Dijk benaderde hen met de vraag hoe ze erover dachten om kinderbreinen te benutten voor het oplossen van uitdagingen van bedrijven.’’ Er werd enthousiast gereageerd.

Tien bedrijven doen mee, voor een nieuw project volgend jaar hebben zich achttien bedrijven gemeld.

Omdat zijn eigen kinderen op de Groninger Haydnschool zitten, benaderde hij die basisschool met de vraag of ze wilden meewerken aan het project. Die reageerde enthousiast.

Inmiddels zijn er bijeenkomsten geweest waarbij ondernemers in de klas kwamen vertellen. Andersom zijn kinderen op bezoek geweest bij bedrijven. En wordt er gewerkt aan serieuze problemen.

Een van de bedrijven die meedoen is IBM. ,,Bij IBM werken veel buitenlanders. Het probleem van IBM is dat veel van die mensen de stad Groningen niet kennen. Op advies van de kinderen wordt nu een app ontwikkeld met de meest interessante plekken van Groningen erop.’’

Geschiedenisapp

Bij Indietopia ontwikkelden ze citybuddy. Een app waarbij gebruikers nieuwe bezoekers van een stad helpen leuke en nuttige plekken in de stad te vinden. Bij de Game Bakery is een groepje kinderen bezig met een serious game voor het vak geschiedenis over de jaren 1940-1945.’’

AdoptIdee bevindt zich nu nog in een pilotfase. Van Dijk hoopt het plan uit te kunnen rollen naar andere scholen en bedrijven.

Bedrijven die meedoen aan het project zijn: Stark Learning, Embrace (Malengo), Indietopia, Wild Sea, IBM, Game Bakery, Bossers & Cnossen, Mundu, Stark, Heusinkveld Engineering. De oplossingen die de kinderen met en voor deze bedrijven hebben bedacht laten ze elkaar op 22 juni zien.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.