‘Zorg voor ruimhartige vergoeding Groningers’

De Nationale Ombudsman en de Kinderombudsman roepen gezamenlijk het nieuwe kabinet op om de Groningers serieus te nemen.

Volgens het tweetal vertoont het ‘fundament van vertrouwen’ tussen overheid en burgers in het Groninger aardgasgebied inmiddels forse scheuren. En dat terwijl er nog veel op stapel staat de komende jaren, zoals de versterking van duizenden huizen en de voorbereiding op mogelijke nieuwe aardbevingen.

Leren van fouten

,,De overheid is er voor de burger en niet andersom. Groningers verdienen van de overheid volmondig te horen: ja, wij staan dichtbij’’, aldus de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen. Hij vindt dat de overheid ook moet leren van alles wat de afgelopen jaren fout ging in Groningen. ,,De bestuurlijke spaghetti moet van het bord.’’

Het duo doet zes aanbevelingen aan de ploeg die nu bezig is een nieuw kabinet te formeren. Voor alles pleiten ze voor het herstel van vertrouwen. Daartoe zou de overheid beter moeten luisteren naar de burgers en hen serieus moeten nemen. ,,Wees betrouwbaar in gedrag en woord. Erken oprecht en met compassie dat wat er in Groningen gebeurt en nog gaat gebeuren.’’

Ze willen voorts dat de rijksoverheid haar verantwoordelijkheid neemt. ,,Neem actief de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van de gaswinning en pak de rol van aanspreekpunt voor de Groninger op.’’

De veiligheid van de inwoners moet voorop staan. Er moet vaart gemaakt worden bij de versterking van huizen. Ook moet worden gekeken of de gaswinning verder terug kan. ,,Alleen op die manier laat de overheid zien de zorgen van bewoners van Groningen over hun veiligheid serieus te nemen.’’

Ruimhartige schadevergoeding

Van Zutphen en Margrite Kalverboer willen ook dat er een ruimhartige schadevergoeding komt. Voorts pleiten ze voor een heldere procedure, om te voorkomen dat mensen de weg kwijtraken in het woud van schaderegelingen of van het kastje naar de muur worden gestuurd. ,,Beoordeel de schadegevallen vanuit een menselijk en ruimhartig uitgangspunt, heb aandacht voor het gegeven dat een huis voor de bewoner meer waarde heeft dan alleen het financiële aspect.’’

Ook vragen ze om transparantie en maatwerk. Voor burgers moet duidelijk zijn hoe procedures in elkaar zitten en wanneer ze in beroep kunnen.

Beide Ombudsmannen zeggen diep onder de indruk te zijn van de gesprekken die ze de afgelopen tijd hebben gevoerd in het gasgebied.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.