Zang, muziek, dans én een oplossing. Daarmee hoopt Edith Holscher (12) uit Harkstede de aardbevingsproblematiek in Groningen eens en voor altijd een halt toe te roepen. Haar musical ‘Een brief aan de NAM’, staat twee avonden in theater Kielzog in Hoogezand.

De directeur van de NAM wil niet op het podium komen. De speelster is door de visagistes geschminkt en van een pruik voorzien. In combinatie met het zwarte mantelpakje en de hoge hakken, is het resultaat zo overtuigend dat ze er zelf van schrikt. Het vergt enige overredingskracht voordat de scene gerepeteerd kan worden.

Het is Bevrijdingsdag, 5 mei, in theater Kielzog in Hoogezand wordt gerepeteerd voor de musical, Een brief aan de NAM, naar een kind zullen ze wel luisteren . Een idee van en geregisseerd door de twaalfjarige Edith Holscher uit Harkstede. (tekst loopt door onder de foto)

loading  

,,Aardbevingen als gevolg van gaswinning zijn vet irritant. Wie iets stukmaakt moet betalen om het te repareren. Daarover wilde ik samen met andere kinderen een musical maken. Om te laten zien hoe het voor ons, kinderen in het aardbevingsgebied, is.’’

Dui-de-lijk en met voldoende volume spreken

Drie weken voor de première op vrijdag 24 mei voor tal van hoogwaardigheidsbekleders, wordt er nog volop gesleuteld aan de choreografie, worden de spelers gewezen op het nut van dui-de-lijk en met voldoende volume spreken en worden de puntjes op de tekstuele i gezet. Vanzelfsprekend wordt er veel gezongen, al was het maar omdat de liedjes van Karin Holscher, de Liedjesmama (en moeder van Edith), zo aanstekelijk zijn.

De Groningse Commissaris van de Koning René Paas is ambassadeur voor de voorstelling, bij de première is burgemeester Adriaan Hoogendoorn van Midden-Groningen haar gastheer en de lijst met gasten is ronduit indrukwekkend. (tekst loopt door onder de foto)

loading  

Driehonderd prominenten uit bedrijfsleven en politiek, maar betrokken bij het gasdebacle, hebben toegezegd te komen. ,,Directeuren en politici zetten we op de eerste rij’’, zegt Edith, ,,want het is onbeleefd om tijdens de voorstelling op te staan en weg te lopen. Door ze op de eerste rij te zetten moeten ze van begin tot eind naar ons luisteren.’’

De kinderen dragen een oplossing aan

Al was het maar omdat de kinderen in de voorstelling met een oplossing komen voor alle aardgasellende. Wat dat is moet tot de première een goed bewaard geheim blijven. Edith drukt het journaille op het hart om hun mond te houden en jong als ze is: aan overredingskracht ontbreekt het haar niet.

,,Hoe stop je het systeem? De kinderen dragen een hele mooie oplossing aan. Die staat in de brief aan de NAM. Het is positief, want wij willen de bezoekers niet met een slecht gevoel naar huis sturen’’, aldus Edith. ,,Ik hoop dat er naar de kinderen wordt geluisterd en dat er wat gebeurt. Er zullen veel mensen geholpen zijn wanneer de volwassenen naar de kinderen luisteren.’’

Behalve een film, voor een optimaal bereik, wordt van Een brief aan de NAM, naar een kind zullen ze wel luisteren , een doe-het-nu-zelf musicalpakket gemaakt. ,,Deze musical is niet alleen voor mijzelf’’, zegt Edith, ,, maar voor alle kinderen uit het aardbevingsgebied.

 Met de doe-het-nu-zelf musical kunnen kinderen hun eigen verhalen, liedjes en frustraties aan de voorstelling toevoegen, zodat iedereen zijn of haar stem kan laten horen.’’ Het musicalpakket wordt met geld van het Nationaal Programma Groningen (NPG) verspreid onder scholen in Groningen.

Een familieaangelegenheid

De totstandkoming en uitvoering van de musical is een familieaangelegenheid. Om praktische redenen spelen Ediths broer Hugo, de enige mannelijke speler, en haar zus Femke mee. De bezetting wordt gecompleteerd door de vriendinnen Natalie, Iris, Gabriëlle en Kyra. Opa’s Henk Westerveld en Jakob Schuiringa hebben, met hulp van Cor Glazenburg, het decor gebouwd en zorgen tijdens de voorstelling voor de changementen.

Bob Heidema en Adrian Farmer, van de Stroatklinkers, begeleiden de kinderen tijdens de repetities en de voorstelling, wanneer er ook een band op het podium staat. Theater Kielzog stelde op vrijdagavond en zaterdagmiddag de theaterzaal en het podium beschikbaar, alleen de kosten van het personeel worden gerekend.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen