Een vakantie in Denemarken zit er voor Nederlanders niet in deze herfstvakantie. Veel huurders kunnen bovendien fluiten naar de al betaalde huur.

Huurders van Deense vakantiehuisjes kunnen fluiten naar hun geld: '1300 euro weg. Ik ben gewoon sprakeloos'

Een vakantie in Denemarken zit er voor Nederlanders niet in deze herfstvakantie. Veel huurders kunnen bovendien fluiten naar de al betaalde huur. Foto: Shutterstock

Huurders van vakantiehuisjes in het buitenland lijken vogelvrij in coronatijd. Velen kunnen al betaalde vakanties op hun buik schrijven en zien niets terug van vooraf overgemaakte huur. Dat ondervond ook verslaggever Gerdt van Hofslot aan den lijve.

Wie deze herfstvakantie naar Denemarken wil, heeft pech. De Deense overheid heeft op 19 september de grens voor Nederlanders gesloten.

Wie een vakantiehuis heeft besproken bij megaverhuurder Novasol, die 50.000 vakantiehuisje kriskras door Europa aanbiedt, heeft dubbel pech. Die kan niet alleen de vakantie op zijn buik schrijven, maar is ook nog eens de vooruitbetaalde huur kwijt. Want het bedrijf stelt zich bikkelhard op: er is sprake van overmacht, dus wordt er geen cent terugbetaald.

Lekker uitwaaien

Dat hebben wij ook gemerkt. We hadden een huisje in Denemarken geboekt in de voorjaarsvakantie. Lekker uitwaaien op het Waddeneiland Fanø. Helaas, de coronapandemie gooide roet in het eten. Niet getreurd: Novasol liet na enige aandrang weten dat we konden omboeken. Dat moest wel snel.

Dat deden we. Het werd de herfstvakantie. Sinds 19 september weten we echter dat we Denemarken niet meer inkomen. Novasol opnieuw geraadpleegd. Wat kan die voor ons doen? Het antwoord was verbluffend eenvoudig: niets. Annuleren kon tot 40 dagen voor aankomst, maar die termijn is al lang verstreken. De al vooruitbetaalde huur van dik 600 euro wordt niet terugbetaald. Een voucher dan? Nee, dat doet Novasol niet. Omboeken naar volgend jaar? Nee, helaas. ,,We vinden het heel spijtig voor u.’’

Ziedende reacties

We zijn niet de enigen die met lege handen staan. Internetfora puilen uit van de ziedende reacties van Novasol-huurders, die door corona hun geld en hun vakantie kwijt zijn. Vooral in Denemarken, maar ook in andere Europese landen. Terwijl vliegtuigtickets meestal netjes worden vergoed, hebben huurders van vakantiehuisjes het nakijken.

‘1300 euro weg. Ik ben gewoon sprakeloos’, schrijft een boze Novasol-klant op Trustpilot. ‘We gaan echt nooit meer met Novasol op vakantie’, noteert een ander die aan de Deense grens werd tegengehouden op Klacht.nl. ‘Zo is het makkelijk veel geld te verdienen over de rug van klanten. Misdadig’, briest een woedende reiziger op Reisgraag.nl. ‘In nood kent men zijn Novasol’, sneert weer een andere consument die de pineut is.

Ook Rotterdammer Willem Kleinmann ziet de vakantie met zijn gezin in Denemarken in rook opgaan. Ondanks verwoede pogingen om nog iets terug te zien van de al betaalde huur, geeft Novasol niet thuis. Kleinmann kan fluiten naar zijn 700 euro en een weekje genieten in Denemarken. ,,Het gaat om veel geld. En de vakantie waar we zo’n zin in hadden gaat ook niet door.’’

In de stront zakken

Kleinmann mailde het bedrijf een aantal malen. Ook benaderde hij managers. Op 22 september kapte countrymanager Benelux Frans Schoon van Novasol de mailwisseling af. ‘Wij verwijzen naar ons antwoord van gisteren en beëindigen hiermee definitief de discussie. Wij gaan niet meer in op uw berichten en het heeft ook geen zin om e-mailadressen te bestoken van collega’s die volledig buiten deze zaak staan of reeds niet meer werkzaam zijn voor onze organisatie’, liet Schoon aan Kleinmann weten.

Kleinmann is verbijsterd. ,,We komen al jaren in Denemarken en het ging altijd goed. En nu dit. Novasol laat zijn klanten gewoon in de stront zakken. Ik vind het onbegrijpelijk.’’

In een reactie laat het Deense bedrijf weten zich gewoon aan de voorwaarden te houden. ,,We bemiddelen tussen vakantiegasten en particuliere huiseigenaren. We bieden geen pakketreizen aan. Dit betekent dat Novasol niet is gebonden aan de voorwaarden die in de reiswereld gelden.’’

Ongelooflijk zuur

Bij de Consumentenbond zijn de klachten over Novasol bekend. ,,Het is ongelooflijk zuur. Je kunt als klant geen kant op. We denken dat er nog veel mensen worden gedupeerd’’, zegt woordvoerder Babs van der Staak.

Ze wijst er op dat Novasol een Deens bedrijf is. ,,Afspraken over vouchers gelden niet, ze vallen onder het Deense recht. Maar het zou goed zijn als een reisorganisatie zich flexibel opstelt.’’

Bij de Autoriteit Consument & Markt is Saskia Bierling evenmin hoopvol. ,,Dit is inderdaad heel zuur voor de betrokkenen. Niet alleen gaat hun vakantie niet door, maar ze lijken hun geld ook nog kwijt te zijn. Op basis van de geldende regels kunnen we er niets anders van maken, het gaat om verhuur van losse accommodaties. Het is aan de rechter hierover te oordelen, maar waarschijnlijk zal die vinden dat het inreisverbod voor risico komt van de consument.’’

De wind van voren

Ook het bemiddelingsbureau Dansk.nl in Midwolda heeft turbulente weken achter de rug, zegt directeur Marlous Lub. Hoewel ze alle Novasol-reserveringen al heeft overgedragen vooruitlopend op de beëindiging van haar onderneming, kregen haar medewerkers de wind van voren van klanten die hun reis in rook zagen opgaan.

,,Ik heb alsnog contact gehad met Novasol in Nederland en Kopenhagen en ze gevraagd of er echt geen coulance mogelijk was. Het antwoord blijft dat ze zich aan de voorwaarden houden. Ik ben daar erg van geschrokken en ik vind het verschrikkelijk triest voor de gedupeerden. In deze situatie zijn er alleen maar verliezers.’’

Linda van Zanten van het Europees Consumenten Centrum bespeurt een tweedeling. Sommige reisorganisaties zijn meegaand. ,,Anderen zeggen: sorry, het is niet ons probleem.’’

Moet je eigenlijk in deze tijden van corona nog wel een vakantiehuisje over de grens boeken? ,,Ik zeg niet: boek niet meer. Maar wees je wel goed bewust van de risico’s’’, waarschuwt Van der Staak van de Consumentenbond.

menu