Een van de cruiseschepen die Meyer in het verleden heeft gebouwd, Norwegian Bliss, verlaat het dok.

20 miljoen euro steun van Nedersaksen voor Meyer Werft, maar directie moet daarvoor wel toezeggingen doen

Een van de cruiseschepen die Meyer in het verleden heeft gebouwd, Norwegian Bliss, verlaat het dok. Foto: Michael Wessels/Meyer Werft

Het land Nedersaksen wil de Meyer Werft in Papenburg met 20 miljoen euro helpen om de crisis op de werf door te komen. De scheepsbouwer moet als tegenprestatie een aantal toezeggingen doen.

Minister Bernd Althusmann (CDU) heeft directeur Bernard Meyer tijdens een recent gehouden rondetafelgesprek aangegeven met een fors bedrag de in nood verkerende werf te willen helpen. In ruil moeten gedwongen ontslagen, er zijn 3600 mensen in vaste dienst, zoveel mogelijk worden voorkomen. Ook standplaats Papenburg moet behouden blijven.

Onzekerheid in de cruisebranche duurt voort

Meyer kan vooralsnog niet aan beide verzoeken voldoen. Dat heeft volgens woordvoerder Florian Feimann te maken met de onzekerheid in de cruisebranche. ,,Pas als er weer orders worden geplaatst en onze klanten de bestelde schepen daadwerkelijk afnemen, weten we hoeveel personeel we nodig hebben de komende jaren. Maar ook nu al is duidelijk dat aan gedwongen ontslagen niet is te ontkomen.”

De tientallen miljoenen euro’s lijken een doekje voor het bloeden, want Meyer heeft eerder aangegeven 1,5 miljard euro te moeten bezuinigen. Toch noemt Meyer het steunpakket een eerste stap in de goede richting.

‘Nedersaksen neemt deel bedrijfskosten over’

Het geld is bedoeld om de haven bij de werf uit te baggeren, kosten 7 miljoen euro. Daarnaast moeten twee elektriciteitsmasten langs de rivier de Eems worden verhoogd. ,,Als dat doorgaat kunnen we de cruiseschepen voortaan in onze haven al voorzien van schoorstenen, radarapparatuur en masten. We hoeven dan geen kranen te huren in de Eemshaven, Bremerhaven of Emden.”

Verder neemt Nedersaksen de kosten voor het loodswezen, sleepdiensten en het in gebruik nemen van het Emssperrwerk voor zijn rekening. Per uur kost het verhogen van de waterstand in de Eems bij Gandersum bijna 13.000 euro. Vanuit het parlement in Hannover zijn de eerste kritische geluiden op het steunpakket al te horen. Met name de Grünen vinden dat de regering geen bedrijfskosten voor de werf moet overnemen.

Meyer onderhandelt onderhand nog steeds met de rederijen over de geplaatste orders. Op dit moment wordt aan twee cruiseschepen gewerkt. Een schip voor Royal Carribean zou dit najaar worden afgeleverd, maar dat is inmiddels verschoven naar 2021. Ook voor Aida Cruises wordt gewerkt aan een cruiseschip, de AidaCosma. Dat staat gepland voor 2021.

Nog steeds geen 800 miljoen euro overgemaakt

Het cruiseschip dat is gebouwd voor P&O ligt nog steeds in Bremerhaven. Dat schip zou maanden geleden al worden overgedragen, maar dat heeft nog niet plaatsgevonden. Daarmee is de 800 miljoen euro nog niet overgemaakt en moeten de Meyer medewerkers nog steeds op hun vakantiegeld wachten. Vooralsnog blijft het personeel tot de jaarwisseling 30 uur, in plaats van 35 uur werken.

De crisis op de werf is ontstaan door de coronapandemie. De cruisebranche zit daardoor op slot. Ongeveer vierhonderd schepen liggen in havens of dobberen op zee, zonder gasten. Een aantal landen heeft aangegeven dat cruiseschepen pas volgend jaar weer welkom zijn, afhankelijk van de situatie van de pandemie. Orders voor nieuwe schepen blijven uit en al geplaatste opdrachten worden niet of met vertraging uitgevoerd.

menu