ARC Lentis sluit na tien jaar deuren

Het Activerings- en Re-integratiecentrum (ARC) van Lentis in Winschoten begint aan de laatste twee weken. De dagbesteding voor volwassenenpsychiatrie sluit 1 juli.

Ongeveer 85 cliënten met een psychiatrische achtergrond vinden sinds tien jaar op het ARC een nuttige dagbesteding. Officieel vormt het ARC het opstapje naar een volledige terugkeer in het maatschappelijke leven. In de praktijk is de doorstroming gering. ,,Onze cliënten hebben complexe problemen die meestal niet helemaal verdwijnen en die een golfbeweging vertonen’’, zegt manager algemene zaken Hetty Post. ,,Een tijdje gaat het goed, dan weer een tijdje niet. Het is heel moeilijk voor de omgeving om daar mee om te gaan. Zeker in een werksituatie.’’

NOVO en Werkpro

Er hangt een ontspannen sfeertje in het ARC-gebouw op bedrijventerrein Hogebrug in Winschoten. Iemand zingt keihard in de houtwerkplaats. Een cliënt laat trots de diploma’s zien die hij zojuist zelf bij de repro-afdeling heeft ontworpen. In de kantine drinken mensen koffie en eten een boterham uit de trommel. De teamleider van de groenploeg vertrekt links en rechts groetend naar buiten. Op het terras keuvelen twee rokers. ,,Er is hier lekker veel rommelruimte’’, zegt Post. ,,De cliënten kunnen samenwerken, maar er is ook plek om even alleen te werken als je dat even nodig hebt.’’

Maar het ARC wordt per 1 juli opgeheven. Toen de financiering van het Rijk overging naar de gemeente moest er opnieuw worden aanbesteed en Lentis kwam niet bij de nieuwe aanbieders. Langzaam maar zeker worden de fietsenafdeling, de tuinploeg en andere afdelingen overgedragen aan NOVO en Werkpro. NOVO richt zich vooral op mensen met een verstandelijke beperking, Werkpro begeleidt mensen die om allerlei redenen moeite hebben (terug) op de arbeidsmarkt te komen. Lentis zoekt nog naar een nieuw onderkomen voor de computerafdeling die onder de naam Computerbank, gekoppeld aan het nieuw op te richten clubhuis voor mensen met een psychiatrische achtergrond, wel blijft bestaan.

Wordt het beter of slechter?

Post begrijpt dat de veranderingen onrust veroorzaken onder de cliënten. ,,Sommige mensen kunnen heel goed terecht bij NOVO en Werkpro. We werken nu al met ze samen. Maar hun doelgroepen vergen in beginsel wel een andere begeleiding dan die van ons. We moeten goed opletten dat er geen mensen tussen wal en schip belanden, daar ben ik wel bezorgd over. Samen met de instellingen die de werkzaamheden overnemen, proberen we iedereen zo goed mogelijk naar een nieuwe plek te begeleiden.’’

Herman Mers uit Mussel ziet de verandering niet zitten. Hij werkt regelmatig in de houtwerkplaats. ,,NOVO heeft onze machines al gekocht, die gaan een dezer dagen al weg. Maar ik kan niks met die NOVO-mensen. Daar begin ik niet aan.’'

Post hoopt dat de meeste Lentis-cliënten meegaan. ,,Onze cliënten hebben hun eigen regie in handen. Verandering is vaak moeilijk. Maar het wordt niet alleen maar slechter. Ik hoop dat iedereen daar uiteindelijk vertrouwen in heeft.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.