Gert Jan Bennink, hoofd verkoop van EEW in Delfzijl.

Afvalverwerkers begrijpen niets van plan om aandelen in Omrin te nemen: 'Overziet gemeente Groningen wel wat ze doet?'

Gert Jan Bennink, hoofd verkoop van EEW in Delfzijl. Foto: Corné Sparidaens

Gaat gemeente Groningen met Omrin in zee voor de afvalverbranding vanaf 2022? De gemeenteraad beslist er woensdag over. Omrins concurrenten AVR en EEW begrijpen ondertussen niets van de gang van zaken. ,,Dit lijkt mij niet het beste voor de burgers.’’

Noordenveld, Midden-Groningen, Oldambt, Veendam: allemaal brengen ze hun afval naar Delfzijl. Naar EEW, het verwerkingsbedrijf dat kan bogen op één van de schoonste afvalenergiecentrales van het land. ,,En qua energieterugwinning zitten we in de top 3 van meest efficiënte centrales’’, zegt directeur Wilfred de Jager niet zonder trots.

EEW: niets gemerkt van marktverkenning

De Jager had Groningen graag aan zijn portefeuille toegevoegd. Per 1 januari 2022 loopt het huidige contract af tussen de gemeente en Attero. Wethouder Glimina Chakor (GroenLinks) wil daarna toetreden tot Omrin in Friesland, een gezamenlijk bedrijf van 18 Friese en 14 niet-Friese gemeenten. De overstap zou Groningen ongeveer een miljoen euro schelen.

Een marktverkenning zou bovendien hebben uitgewezen dat er nauwelijks andere afvalverwerkers zijn die aan alle eisen van de gemeente voldoen. Daarop reageert de markt zelf nogal verbaasd. Attero liet eerder aan Dagblad van het Noorden weten dat ze graag in een aanbesteding de strijd met Omrins prijs en voorwaarden aangegaan zou zijn. En in Delfzijl hebben ze niets van een verkenning gemerkt.

‘Hoe weet Groningen nu dat ze de best mogelijke gekozen heeft?’

,,Met ons is geen contact geweest’’, zegt salesdirecteur Gert Jan Bennink van EEW. ,,Omdat we geen installatie voor nascheiding hebben, begrepen we achteraf.’’ Het klopt dat EEW nog niet zelf kan nascheiden, maar daar wil het bedrijf binnenkort wel mee beginnen. ,,En tot die tijd kunnen we samen met partners best een totaalconcept bieden mét nascheiding, als een gemeente dat wil.’’

De Jager en Bennink begrijpen niet waarom Groningen geen openbare aanbesteding start, zodat marktpartijen kunnen laten weten wat zij te bieden hebben. ,,Omrin is vast een goede partij, daar gaat het niet om’’, zegt De Jager. ,,Maar hoe kan de gemeente nu zeker weten dat ze de best mogelijke partij gekozen heeft?’’ Bennink: ,,Aanbesteden garandeert gezonde concurrentie en de beste tarieven. Nu wordt Groningen aandeelhouder in een bedrijf. Dat brengt risico’s met zich mee en je zit zo tientallen jaren vast.’’

AVR: ‘Geen idee waarom wij zijn overgeslagen’

Sterker nog: aandeelhouder in een verbrander. ,,Dat vind ik hier misschien wel het bijzonderst aan’’, zegt Jasper de Jong, commercieel directeur van afvalverwerker AVR uit Rotterdam. ,,De rijksoverheid stelt 100 procent circulariteit als doel voor 2050, en dan stap je als lokale overheid in de verbranding van restafval. Ik vraag me echt af of de gemeente Groningen overziet wat ze doet.’’

Net als EEW heeft De Jong best belangstelling voor klandizie uit Groningen. Net als EEW heeft hij niets van de gemeente gehoord. ,,Waarom wij zijn overgeslagen? Geen idee. Volgens mij voldoen we aan alle eisen die de gemeente stelt op het gebied van scheiden, hergebruik en tarieven. We hebben alleen geen locatie in Noord-Nederland.’’

‘Raad moet alsnog voor aanbesteden kiezen’

Maar op de totale CO2-uitstoot van het afvalverwerkingsproces is het aandeel van het transport te verwaarlozen, stelt De Jong. ,,Ik zou de gemeenteraad echt aanraden om toch voor openbare aanbesteding te kiezen. Desnoods neem je daarna alsnog aandelen in Omrin, want er staat nergens dat een aanbestedende partij verplicht is om een van de inschrijvers ook de opdracht te geven.’’

De Jager en Bennink van EEW sluiten zich daar van harte bij aan. ,,Al schrijven er maar twee partijen in, dan heb je tenminste iets van vergelijking en kun je je beter oriënteren’’, stelt De Jager. ,,Op deze manier doet Groningen volgens mij niet het beste voor haar burgers.’’

menu