Arjen Lubach maakt vleesproducenten belachelijk in Zondag met Lubach: 'We moeten onze onwetende consumenten beschermen tegen deze verschrikkelijke verwarring'

Zondag met Lubach. Beeld uit de uitzending.

Welke dag is beter om je visie op de discussie over namen van vleesvervangers te geven dan Dierendag, moet Arjen Lubach hebben gedacht. Gisteravond bespotte hij in het satirische Zondag met Lubach de vleesproducten die klagen dat de namen van de vleesvervangers, zoals ‘kipstuckjes’ of ‘vegan schnitzel’, te veel lijken op die van echt vlees.

Vegetariër Lubach haalde de discussie rond de 'vleesnamen’ aan die in Brussel al een tijdje woedt. De Landbouwcommissie van het Europees Parlement wil dat er een verbod komt op de creatieve benamingen die de voedselproducenten bedenken voor vleesvervangers. Ze smaken als vlees, ze zien eruit als vlees en de naam lijkt er ook te veel op, is de redenering. Dat zou niet moeten mogen.

Het is ook logisch dat vleesproducenten bang zijn voor hun toekomst, betoogde Lubach, gezien de toenemende populariteit van hun diervriendelijke concurrenten. Daarom maakte hij alvast een campagne voor hen, gericht aan het Europese Parlement in het Engels. ,,Jullie moeten straks gaan stemmen over het verwijderen van ‘vleesnamen’ op plantaardige producten. We dringen eropaan om voor te stemmen.”

In de nep-campagne zit een voorbeeld van een onwetende consument die per ongeluk een veggie burger had gegeten. ‘Ze at hem, vond het lekker en denkt er nu over haar vleesinname te beperken.’

Verwarring

Het is ook bijna niet te doen om ze uit elkaar te houden, het echte product en de plantaardige versie ervan, gaat het ‘spotje’ verder. Een hamburger van 100 procent rundvlees en een veggie burger worden naast elkaar getoond in verschillende soorten verpakkingen. ‘Ze bevatten allebei het woord burger.’ Niet te doen voor een gewone consument.

'Ze zien er hetzelfde uit, ze smaken hetzelfde en ruiken hetzelfde. We moeten onze onwetende consumenten beschermen tegen deze verschrikkelijke verwarring.’ Slagers zijn juist altijd heel open en transparant geweest, is het betoog. Te zien zijn vrolijke biggetjes bij slagerswinkels en juichende koeien bij een vleesvitrine.

Om te vervolgen dat je niet iets zomaar een worstje kunt noemen zonder een dier te hebben gedood. 'Je moet de koe doodschieten, het varken vergassen en de kip onthoofden.'

Terwijl een slager een dier in tweeën hakt, klinkt de stem: ‘Vlees is een daad van liefde. Dieren bedrijven de liefde met elkaar zodat er meer dieren komen die wij kunnen doden. Tofu doet het niet met tofu. Tofu is een daad van haat.’ Daarom sluit de campagne af met de slogan: ‘You have to murder to call it a burger.’ Met de toevoeging dat deze boodschap was ‘goedgekeurd’ door de International Meat Industry.

Lubach wist gisteravond met zijn show op NPO 3 meer kijkers te scoren dan het jubilerende Postcodeloterij Miljoenenjacht op SBS 6: ruim 1,7 miljoen tegenover ruim 1,6 miljoen voor het kofferspel met Linda de Mol. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. 

menu