Auto’s, fietsers en voetgangers op en bij de weg hebben volgens de gemeente niet tot meer ongelukken geleid.

Auto blijvend terug in (deel) Veendammer winkelcentrum

Auto’s, fietsers en voetgangers op en bij de weg hebben volgens de gemeente niet tot meer ongelukken geleid. Foto dvhNDbhN

De auto keert blijvend terug in (een deel) van het winkelcentrum van Veendam. 7 januari 2019 ging een proef in om auto’s overdag weer toe te laten in de Kerkstraat. De maatregel wordt definitief.

De proef is opgezet om meer winkelend publiek naar het centrum van Veendam te krijgen. Wat betreft de gemeente en een meerderheid van de ondernemers is dat geslaagd. ,,De klanten blijven komen en zijn niet afgehaakt’’, stelt wethouder Henk Jan Schmaal (GemeenteBelangen). De Kerkstraat is een eenrichtingsweg, een blauwe zone waarbij met een parkeerschijf maximaal een half uur mag worden geparkeerd in 8 parkeervakken.

Enquête

Huis aan huis zijn er in om de Kerkstraat 110 enquêtes verstuurd. Er waren 39 respondenten, genoeg aldus de gemeente om van een representatief beeld te spreken.

De enquêtes zijn ingevuld door bewoners, ondernemers, pandeigenaren en vertegenwoordigers van wijk- en buurtbeheer. 27 van de 39 mensen die de enquête invulden zijn dagelijks aanwezig in de Kerkstraat. 24 van de respondenten is positief over de proef.

Die was zelfs aanleiding voor een nieuwe winkel om zich juist in de Kerkstraat te vestigen, stelt de gemeente. ,,Het was één van de redenen’’, zegt Arjan Boersma. Hij is eigenaar van een Expert in Delfzijl en heeft sinds vorig jaar ook een witgoedzaak in de Kerkstraat. ,,We hebben toch te maken met een vergrijzende omgeving. Mensen willen graag dicht bij de winkel parkeren. De straat is breed genoeg om ze die mogelijkheid te bieden. Het echte shoppen is er toch niet meer. Mensen kijken vaak al op internet wat ze nodig hebben. En als ze het niet laten bezorgen, dan halen ze liefst zelf iets op.’’

Positief en negatief

Juist dat voor de voor de deur kunnen in- en uitstappen wordt door de meeste ondernemers als positief gezien. Arline Koppers van babywinkel Babycare. ,,Het is zo gemakkelijk: zwangere vrouwen, ouders met een babystoeltje, mensen die wat zwaardere dingen komen halen. Eigenlijk horen we alleen maar positieve geluiden.’’

Negatieve opmerkingen zijn er ook. ,,Ik vind het helemaal niks’’, zegt videomaker Marcel Jonkman een paar panden verderop. ,,Auto’s horen niet in een winkelstraat. Ik snap het echte laden en lossen, maar dit had wandelgebied moeten blijven.’’ Volgens hem wordt er ook veel te hard gereden.

Toch stelt de gemeente dat het er niet onveiliger op is geworden. Auto’s, fietsers en voetgangers op en bij de weg hebben niet tot meer ongelukken geleid. Volgens de politie is er de afgelopen proefperiode één ongeluk met een auto en een scooter geweest.

Wel is regelmatig sprake van parkeeroverlast. Mensen zetten hun auto (soms ook te lang) buiten een van de parkeervakken. Schmaal: ,,De parkeerplaatsen worden nog duidelijker aangegeven en vooral in de Kerkstraat-Oost zal strenger op het parkeerbeleid worden gecontroleerd. Ook ’s avonds zal er meer toezicht zijn op hardrijders.’’ Ook zijn er al verkeersdrempels geplaatst.

Ouderen

En wat vindt het winkelend publiek? ,,Er mag wel wat meer aandacht komen voor mensen als wij die met een rollator lopen’’, zeggen Henk en Alie Duit. ,,Het trottoir loopt op sommige plekken wel heel schuin af en het is soms echt slalom geblazen bij parkeerplekken. Dat is op te lossen. Belangrijker is dat het centrum vooral voor ouderen weer wat toegankelijker is geworden.’’


menu