Auto laten staan op station Zuidhorn

Met de aanpak van het Transferium in Zuidhorn worden meer mensen verleid om daar de auto te laten staan. Dat is nodig om het fileprobleem tussen dit dorp en Groningen op te lossen.

Elke dag hebben automobilisten in de spits niet het gebruikelijke kwartiertje, maar soms wel 45 minuten nodig om vanuit Zuidhorn in de stad te komen. Het stroperige verkeer op de Friesestraatweg is een dagelijkse ergernis.

Dinsdag besloten Gedeputeerde Staten 1,3 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanpak van het Transferium. Dat is ongeveer de helft van de totale investering in de stimulering van het openbaar vervoer.

Bij het NS-station komen 181 parkeerplaatsen en 112 extra fietsenstallingen. Om extra bussen kwijt te kunnen, wordt ook het busstation uitgebreid. De klus moet voor 1 januari 2020 geklaard zijn.

Druk
,,Dat is nodig om de verkeersdruk op Groningen te verminderen. We moeten de stad ontlasten'', zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Wat zwaar weegt in het besluit om in Zuidhorn de overstap op bus en trein te bevorderen, zijn de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. Als die wordt aangepakt, neemt het aantal sluiproutes toe en ligt het voor de hand dat omliggende in- en uitvalswegen veel extra verkeer te verwerken krijgen.

Het provinciale geld voor het Transerium bij Zuidhorn is afkomstig uit de compensatiepot voor het afblazen van de Zuiderzeelijn. De bedoeling is dat extra treinen en snelbussen worden ingezet om onnodig oponthoud voor vooral forenzen en studenten te voorkomen.

De maatregelen komen niet uit de lucht vallen. De provincies geven reizigers de mogelijkheid vanuit meerdere omliggende plaatsen het laatste stukje naar Groningen in het openbaar vervoer af te leggen.

,,Het Transferium in Haren is een groot succes. De voorzieningen zijn daar fors uitgebreid. Ook Hoogkerk is een topper. Dat sterkt ons in het idee dat dit de manier is om het fileleed te verzachten'', aldus Gräper.

Geld
Gedeputeerde Staten namen dinsdag in hun besluit ook het Transferium bij Meerstad mee. De gemeente Groningen kan voor de aanleg 5,5 miljoen euro tegemoetzien.

Meerstad krijgt een P+R met 430 parkeerplaatsen. Bijzonder aan dit project zijn de zonnepanelen boven de centrale ‘loopstrook' van de parkeervoorziening.

Hiervoor stelt de provincie twee ton extra beschikbaar. De voorzieningen bij Meerstad worden uiterlijk december 2017 in gebruik genomen. Plannen zijn er ook voor snel busvervoer en opstapvoorzieningen bij Leek. Behalve de A28 is ook voor automobilisten op de A7 de reis van en naar de stad Groningen tijdens de spits een dagelijkse ergernis.

Tekst: Johan de Veer

Foto: DvhN Archief Peter Wassing

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.