Aziaten gaan aan de haal met logo van horecaondernemer Merijn Goris uit Groningen: 'Verbaast ons dat het zoveel gebeurt'

Het logo van The Stockroom uit Groningen wordt vaak gejat. Foto: The Stockroom / bewerking DVHN

Buitenlandse bedrijfjes gaan geregeld aan de haal met het logo van cocktailbar The Stockroom uit Groningen. Mede-eigenaar Merijn Goris vond het afgelopen jaar zijn unieke logo al acht keer terug op andere, voornamelijk Aziatische sites.

Een bruidsmodezaak, een online warenhuis: het logo van The Stockroom is in trek. Toen Goris ontdekte dat anderen ermee aan de haal gingen, was hij vooral erg verbaasd: ,,De kans dat wij er als eigenaar achter komen, is in 2021 toch wel erg groot.’’

De bedrijfjes hebben vaak dezelfde naam als de Groningse cocktailbar: ,,Ik denk dat ze gewoon hun eigen naam zoeken op Google en dan ons logo vinden’’, zegt Goris. ,,En als je dan niet zo creatief bent, is het lekker makkelijk.’’

Mantel der liefde

De bedrijfjes krijgen niet meteen een boze Goris op hun dak: ,,Ik bedek ze met de mantel der liefde en stuur ze een aardig berichtje met het verzoek het logo niet te gebruiken. Vaak schrikken ze dan al.’’ Blijft een reactie uit, dan dreigt hij met juridische stappen: ,,Al hebben we die tot nu toe niet genomen, dat zou veel te veel kosten’’, lacht hij.

Als een Nederlands bedrijf het logo zou stelen, zou de ondernemer er anders in staan: ,,Dan zou ik het nog asocialer vinden. En het zou makkelijker zijn om naar de rechter te gaan.’’ Al met al bekijkt hij het positief: ,,Het is vooral een compliment, ook naar Mart Biemans, de Groningse maker van het logo.’’

The Stockroom

Cocktailbar The Stockroom opende anderhalf jaar geleden de deuren in de Oosterstraat in Groningen. De horecazaak werd in 2019 uitgeroepen tot beste nieuwe cocktailbar van Nederland. Door de coronacrisis is het op dit moment overleven, al heeft Goris goede hoop: ,,We zijn blij met de overheidssteun en verzinnen acties voor extra inkomsten. Zo willen we als het weer kan een grote corona-afterparty organiseren, waar je binnenkort al kaartjes voor kan kopen.’’

menu