BPM valt fors hoger uit, steeds meer jong gebruikte auto's komen van buiten Nederland

Om de alsmaar oplopende aanschafbelasting (BPM) van een auto te ontlopen, halen steeds meer particulieren en ondernemers hun auto's uit het buitenland. Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd.

Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s door RAI Vereniging (de belangenvereniging van autofabrikanten en -importeurs). De gemiddelde BPM op een nieuwe benzine-auto is sinds 2012 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg die belasting zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro).

Volgens RAI-voorzitter Steven van Eijck staat de stijging haaks op de belofte van het kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar. Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen.”

Nieuwe testmethode

Door een nieuwe testmethode blijken veel auto's een hoger verbruik te hebben, wat ook meespeelt in het hogere tarief van de BPM. Dit heeft ook gevolgen voor de Nederlandse automarkt, stelt van Eijck. “Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland."

De vereiste BPM-aangifte bij import kost volgens van Eijck de overheid handenvol geld en is fraudegevoelig. De CO2-uitstoot van de groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram per gereden kilometer hoger dan de gemiddelde uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s. Toch was het BPM-tarief bij aanschaf van die importauto's gunstiger.

Nergens zo hoog als in Nederland

Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s. Maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.”

Autobelastingstelsel onhoudbaar

“Ons huidige autobelastingstelsel is volstrekt onhoudbaar en moet op de schop”, stelt Van Eijck. “We moeten het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. We hebben al eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik - waarbij zowel de BPM als de motorrijtuigenbelasting worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs - grote CO2-besparing kan opleveren. Bovendien houdt zo'n systeem de overheidsinkomsten op peil en verbetert de doorstroming van het verkeer."

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.