De eerste vrachtauto op waterstof, gebouwd door de firma Hyzon Motors Europe, is bijna rijklaar. Vader en zoon Carl en Max Holthausen kijken uit naar het moment dat de eerste vrachtauto de fabriek in Winschoten uitrijdt.

Wanneer dat historische moment gaat plaatsvinden, houdt het bedrijf nog even geheim. ,,Een mijlpaal is het zeker, dus we gaan er ook zeker aandacht aan schenken”, zegt Marleen van der Linden, directie-assistent.

Nu de eerste productielijn klaar is en al tientallen mensen werkzaam zijn in de fabriek, gaat het zoeken naar nog meer personeel door. Begin deze week plaatste de firma een advertentie op sociale media. Amper een etmaal later waren er al tientallen reacties. ,,We moeten een nieuw bedrijf vanaf de grond opbouwen. Dat is leuk en spannend.”

Affiniteit met techniek en auto’s is gewenst

Voor mensen die aan de vrachtauto’s gaan sleutelen, is enige affiniteit met techniek en auto’s uiteraard gewenst. ,,Maar we zoeken ook kantoorpersoneel en mensen die Europa intrekken om klanten op te zoeken.”

Dit jaar denkt de directie tachtig vrachtauto’s op waterstof te kunnen afleveren. Volgend jaar wordt al opgeschaald naar enkele honderden en op termijn moeten duizenden vrachtauto’s de fabriek in Winschoten verlaten.

Het bedrijf, die zich als waterstofpionier omschrijft, heeft nauwelijks hinder van corona. Op het terrein en in de fabriekshal is voldoende ruimte. Over omzetdoelen en aan welke branches de vrachtauto’s worden afgeleverd, doet de directie geen uitspraak.

De gemeente Oldambt heeft het bedrijf met open armen ontvangen. Oldambt heeft eerder aangegeven graag te willen samenwerken om personeel te leveren. van dat aanbod is tot dusver nog geen gebruik gemaakt. ,,Maar de familie Holthausen heeft al aangegeven mensen uit de regio te willen aantrekken.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen