Berend Botje helpt de bedreigde libelle

Na acht jaar procederen mag Platform Berend Botje krabbenscheer planten in het Westerdiepsterdallenkanaal, en de provincie moet er afblijven.

Dat heeft de Raad van State (RvS) bepaald. Het is niet de eerste keer dat de RvS Platform Berend Botje (PBB) in het gelijk stelt. De RvO, de dienst die vanuit de overheid wordt geacht de Flora- en Faunawet te handhaven, legde een eerdere, soortgelijke uitspraak van de RvS naast zich neer.

,,Er moet gecompenseerd worden, dat staat als een paal boven water. Na het vaarseizoen gaan we krabbenscheer planten,’’ zegt voorzitter van PBB, Henk Jaap Meijer uit Kiel-Windeweer. Meijer zette hier eerder al eens krabbenscheer uit. Dat ging prima, maar onbekenden verwijderden de waterplanten.

Ecosysteem

In 2008 werd in het kader van het project van Turfvaart naar Toervaart het Westerdiepsterdallenkanaal tussen Kiel-Windeweer en Wildervank aangelegd. De RvS onderschrijft het belang van de aanleg van het kanaal voor de economie en de werkgelegenheid. Met de aanleg is de biotoop van de krabbenscheer, een waterplant waarop de Groene Glazenmaker (een zeldzame libellensoort, die met de plant een twee-eenheid vormt) haar eitjes legt, vernietigd.

In 2016 oordeelde de Raad van State na zeven jaar procederen dat het Rijk voor de aanleg van het kanaal ten onrechte een ontheffing van de Flora- en faunawet had verleend om de krabbenscheer te verwijderen.

Schadevergoeding

De provincie moest 2000 euro schadevergoeding betalen aan PBB omdat het allemaal zo lang had geduurd. De RvS staat Platform Berend Botje nu toe krabbenscheer uit te zetten in de toeristische vaarweg. Dat gaat gebeuren in het gedeelte van het kanaal ten westen van de brug in de Kielsterachterweg. Officieel betreft het een proef om alsnog de bij de aanleg van het kanaal verloren gegane biotoop voor de Groene Glazenmaker te herstellen. Meijer: ,,Als de provincie zegt niet te weten hoe het moet, dan doen wij het wel.’’

Pleziervaart

Na het vaarseizoen, gaat Meijer de krabbenscheer planten. Dat gebeurt met een soort bakken van biologisch afbreekbaar plastic. ,,Als blijkt dat de waterplanten en libellen zich niet verdragen met de pleziervaart, dan moet er maar een streep door de toervaart of de provincie moet investeren in aanpassingen.’’

De aanleg van het Westerdiepsterdallenkanaal kostte 6 miljoen euro. Volgens Meijer maakten vorig jaar geen pleziervaarders gebruik van de vaarverbinding.

In 2014 waren dat er nog drie. Het kanaal is ondiep en heeft te veel bochten, scheepsbodems raken beschadigd door stenen oevers en schippers moeten door een zelf te bedienen sluis.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.