Beslissing over strafzaak containerramp MSC Zoe in zicht na twintig maanden onderzoek

Een sleepboot brengt twee overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe de haven binnen. Het containerschip MSC Zoe verloor in de nieuwjaarsnacht 281 containers in de Noordzee. Foto: ANP

Het strafrechtelijk onderzoek naar het containerverlies van MSC Zoe nadert twintig maanden na het incident op de Noordzee zijn voltooiing.

Het Functioneel Parket verwacht over twee maanden een beslissing te nemen over al dan niet vervolging. Dit laat een woordvoerder desgevraagd weten. MSC Zoe verloor op 1 en 2 januari 2019 342 containers op de Noordzee.

Geen grove nalatigheden

Eerder onderzoek door de Panamese, Duitse en Nederlandse Onderzoeksraden voor Veiligheid bracht geen grove nalatigheden aan het licht. Wel een aantal structurele risico’s. Grote containerschepen blijken onder zware omstandigheden op de Noordzee soms niet goed te hanteren.

Dringend advies tot herziening technische eisen

De Onderzoeksraden waren niet uit op het opdiepen van strafbare feiten, maar hadden deze wel kunnen tegenkomen. Hun bevindingen leidden tot een dringend advies tot herziening van technische eisen aan grote containerschepen, zoals voor sjorsystemen, belading, stabiliteit en instrumenten die slingerbewegingen en versnellingen registreren.

Als het Openbaar Ministerie zou besluiten tot vervolging, wordt ook duidelijk waar de zittingen gehouden worden. In de eerste plaats zijn Zwolle, Den Bosch, Amsterdam en Rotterdam in beeld.

Maar de rechtbank kan beslissen om de zaak te verplaatsen naar een andere stad, bijvoorbeeld bij grote regionale relevantie.

menu