Betere helm voor supersnelle e-bike

De specificaties voor de pedelec-helm zijn bekend. Hij is wat robuuster dan de gewone fietshelm én per 1 januari verplicht voor e-bikes die 45 km per uur kunnen rijden.

Sportdocent Markjan Mulder (41) uit Zuidlaren gaat dagelijks op de fiets naar zijn werk op de Hanzehogeschool in Groningen, tenminste als het weer het toelaat. ,,Lekker sportief. Ik hou ervan hard te fietsen. Bezwaar was altijd dat ik nogal bezweet op school aankwam. Voordat ik les ging geven, moest ik me dan eerst douchen. Dat kostte veel tijd.’’

Gevaarlijke situaties

Uitkomst biedt de speedpedelec die hij heeft aangeschaft. Dat is een e-bike met trapondersteuning die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, 20 kilometer per uur meer dan een doorsnee e-bike. De pedelec bevalt hem prima. ,,Wel moet je goed uitkijken onderweg. Andere weggebruikers schatten soms mijn snelheid te laag in, vooral automobilisten als ik op een kruising afkom. Dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.’’

Over de supersnelle e-bike is al veel te doen geweest. In mei heeft minister Melanie Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu besloten dat de pedelecs een geel kentekenplaatje krijgen en net als brommers op de autorijbaan moeten. Verder moeten bestuurders een speciale, verbeterde helm dragen. De specificaties daarvan zijn deze week bekendgemaakt door het Nederlands normalisatie-instituut (NEN) in Delft. De normen moeten resulteren in een robuustere variant van de standaard fietshelm. Hij is wat groter en dikker.

,,In beginsel zijn de normen goed’’, reageert Martijn van Es van de Fietsersbond. ,,De vraag is alleen hoe de norm vorm krijgt in nieuwe helmen. Deze moeten in de praktijk worden getest. Daar zijn testmethodes voor. Veel fietshelmen worden te weinig getest.’’

Verplichtstelling

De Fietsersbond is het nog altijd niet eens met de verplichtstelling. Van Es hoopt in elk geval dat de minister deze opschort. ,,Het is niet duidelijk of de nieuwe helmen er op tijd zijn. Wij horen van fabrikanten dat het nog wel een jaar kan duren voordat de nieuwe, geteste helmen op de markt komen.’’

Verplichtstelling van helmen voor vooral oudere berijders van ‘gewone’ e-bikes juicht hij evenmin toe. ,,Als je kijkt naar de aard van de verwondingen, dan zit er weinig hersenletsel bij. Wij vinden dat je mensen moet begeleiden bij het rijden op e-bikes. Ze moeten leren afremmen in de bochten. Daar zijn lessen voor.’’

Henk Steenbergen van Bike Totaal Steenbergen in Zuidlaren, bij wie Mulder zijn speedpedelec kocht, heeft geen moeite met de verplichtstelling. Sinds een half jaar heeft hij ‘schoorvoetend’ pedelecs in zijn winkel neergezet. Hij vindt dat er nog veel schort aan de regelgeving. ,,Ik ben nog niet enthousiast over de technische uitvoeringen van veel snelle e-bikes. Van sommige modellen zijn vooral de remmen onder de maat. Een pedelec heeft echt schijfremmen nodig. Gelukkig komen er langzaam verbeteringen. Daarom ben ik blij met de nieuwe normen voor de helm.’’

Mulder draagt nu niet altijd een fietshelm op zijn speedpedelec. Hij vindt een helm ‘onhandig’. ,,Bovendien fiets ik door rustige gebieden als het Noordlaarderbos, waar ik niet veel andere weggebruikers tegenkom. Alleen in Groningen is het druk, dus voor mij zie ik er niet overal de noodzaak van in.’’

Toch vindt hij het niet erg dat hij vanaf 1 januari verplicht eentje moet dragen. ,,Een helm met wat kleinere openingen, zodat hij goed doorlucht en toch bescherming biedt; ik vind het een goede zaak. Ik was een beetje bang dat ik straks een soort integraalhelm moest opzetten. Dan had ik mijn pedelec weggedaan. Ik denk dat ik hem dus wel ga aanschaffen – en ook gebruiken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.