Bezorgbakkie.nl brengt Groningse warenmarkt bij de klant aan huis

John Gruter (links) en Jeroen Coopman lanceerden dinsdag een nieuwe online-bezorgdienst op de Groningse warenmarkt: Bezorgbakkie.nl. Foto: Geert Job Sevink

Versgebrande pinda’s of een stukje kaas zo van het mes? Online-besteldienst Bezorgbakkie.nl brengt de warenmarkt bij de klanten thuis. Een Groningse primeur.

Zijn allereerste bezorgrondje gaat hij niet snel vergeten. Het zweet gutst Jeroen Coopman van het voorhoofd als hij dinsdag met de elektrische bakfiets terugkeert op de Vismarkt. Slechts twee adressen lagen er op zijn route, maar dan wel uitgerekend in Eelderwolde en Lewenborg. ,,Verder uit elkaar kan haast niet in de stad: ik heb bijna dertig kilometer gefietst. Mán, ik moet eerst even wat drinken.’

Onlinedienst brengt verse waren op één muisklik afstand

Normaal gesproken trekt hij ‘s zomers als standwerker door het land langs jaarmarkten en braderieën. Maar die zijn dit jaar allemaal afgeblazen vanwege corona. En dus bedacht de Groninger samen met zijn Utrechtse collega en vriend John Gruter iets nieuws: Bezorgbakkie.nl, een online-dienst die verse marktwaren bij klanten thuis bezorgt. Te beginnen in Groningen, maar als het aan beide ondernemers ligt, volgt de rest van Nederland snel.

Dinsdag lanceerden Coopman en Gruter hun Bezorgbakkie.nl. Op dinsdag, vrijdag en zaterdag kunnen klanten verse waren bestellen, van vis, vlees, groenten en fruit tot delicatessen en bloemen. Gruter verzamelt ze bij de deelnemende kooplui op de Vismarkt en Grote Markt. Coopman bezorgt ze op drie rondes door de stad: van 11 tot 13 uur, tussen 14 en 16 uur en van 17 tot 19 uur. Nog niet in Haren, dat is net te ver voor de elektrische bakfiets.

‘Het moet groeien via mond-tot-mondreclame’

De compagnons geven zich twee maanden tijd om te kijken of hun idee aanslaat. ,,We hebben geen reclamebudget dus het moet groeien via mond-tot-mondreclame en social media’’, zegt Gruter, vijfvoudig Nederlands kampioen standwerken. Deze eerste week is nog gratis om de klandizie op gang te helpen, daarna betaalt de klant 4,95 euro per bestelling ongeacht de omvang. ,,En als het echt gaat lopen, vragen we ook een provisiepercentage aan de ondernemers.

Dertien van de ruim veertig handelaren op de Groningse warenmarkt hebben zich inmiddels aangesloten bij het initiatief. ,,Ondernemers zijn nog een beetje afwachtend omdat ze bang zijn dat onze besteldienst mensen weghoudt van de markt’’, zegt Gruter. ,,Maar die vrees is niet terecht. Wij mikken juist op de mensen die nu niet op de markt komen. Tweeverdieners die geen tijd hebben omdat ze allebei werken, gezinnen die op zaterdag met de kinderen naar sport moeten, ouderen die niet mobiel genoeg zijn om naar de markt te komen. Wij pakken niks af, wij voegen juist iets toe.’’

Toch kijken veel Groningse marktkooplui de kat nog even uit de boom, ziet ook Jan-Leo Wilner, secretaris van de Stichting Marktactiviteiten Groningen, de gezamenlijke promotieclub van de warenmarkt. ,,Op zich hebben ze het mooi opgezet, maar ik zie nog wel wat praktische haken en ogen’’, zegt hij in zijn vleeswarenkraam. ,,Hoe snel kunnen producten als de onze worden bezorgd? Wie is verantwoordelijk voor schade als er onderweg naar de klant iets misgaat? Een stoeprandje is snel geraakt met zo’n bakfiets en daar kan een bakje aardbeien of salade niet goed tegen. Veel collega’s zijn daar niet gerust op.’’

‘Ik hou erg van ‘sneupen’ op de markt, maar het komt er zelden van’

Voor Groningse Natasja Philipse is Bezorgbakkie.nl echter een uitkomst. ,,Dit is perfect, zo’’, zegt ze als Coopman haar nootjes, kaas en worst thuis komt afleveren aan de Reitdiephaven. Mét een welkomstbloemetje. ,,Ik hou erg van een beetje ‘sneupen’ op de markt, maar het komt er veel te weinig van. Doordeweeks zijn we te druk met werk en ‘s zaterdags is er ook altijd wel iets anders te doen. Dus ik denk dat we dit nog wel eens vaker gaan doen.’’

menu