Bezorgdheid over Paddepoelsterbrug neemt verder toe

Met deze cartoon probeerde de actiegroep BrugTerug de gevolgen van de verdwenen Paddepoelsterbrug duidelijk te maken. Illustratie: BrugTerug

De bezorgdheid over de terugkeer van de Paddepoelsterbrug in Groningen neemt toe door een nieuwe studie van Rijkswaterstaat.

De studie negeert de belangen van gebruikers en kijkt vooral naar de scheepvaart, zeggen gebruikersgroep BrugTerug en de Fietsersbond. ,,Opmerkingen en kritiek vanuit belangengroepen zijn in die studie niet goed terug te vinden.’’

Volgens de gebruikers is de studie gebaseerd op een 9 meter hoge vaste brug, en worden alle argumenten voor een lagere beweegbare brug − die er lag, waar alle gebruikers overheen kunnen en waarop in 2015 de keuze viel − genegeerd. ,,Zo zijn de bouwkosten van zo’n brug opeens 63 procent hoger dan in de vorige eindversie.’’

Overhalen

BrugTerug is bang dat Rijkswaterstaat woensdag met de ‘incomplete’ studie gaat proberen om de gemeenteraad van Groningen over te halen toch maar akkoord te gaan met een hoge brug. Die heeft zich, evenals Provinciale Staten, unaniem uitgesproken voor een nieuwe brug.

Rijkswaterstaat en gemeente praten de politieke partijen woensdag bij over de plannen en de samenhang met de Gerrit Krolbrug en de Busbaanbrug. De gemeente wil ze alle drie vernieuwen. Voor de Gerrit Krolbrug heeft Rijkswaterstaat inmiddels ook een hogere brug in gedachten dan de voorkeursvariant uit 2016.

Bij de vorige plannen was het Van Starkenborghkanaal (en de vaarweg Lemmer−Delfzijl) nog in beheer bij de provincie. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) en wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) hebben meermaals gezegd dat ze zich hardmaken voor een lage beweegbare brug.

Eigen houtje

De oude Paddepoelsterbrug werd twee jaar geleden stuk gevaren door een vrachtschip toen de brugwachter per ongeluk de brug dichtdeed. Rijkswaterstaat had net het beheer van het kanaal overgenomen en besloot op eigen houtje de brug niet meer te repareren en weg te halen. Maanden later sijpelde langzaam door dat de organisatie ‘in het belang van de scheepvaart’ geen brug terug wilde in een historische (duizenden jaren oude) verbinding tussen stad en wad.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) heeft inmiddels beloofd dat er toch een nieuwe brug komt. Bewoners zijn bang dat Rijkswaterstaat daaraan een draai geeft door eerst een voor gebruikers moeizame hoge trapbrug te bouwen ’en die jarenlang te laten staan’.

Politiek ingewikkeld

Buurtbewoonster Baudien Bauman, die zich al jaren inzet voor een nieuwe brug, hoopt dat de gemeenteraad duidelijk maakt dat Rijkswaterstaat gewoon moet herstellen wat het kapot heeft gemaakt. ,,De brug, die al zou worden vervangen vanwege de verbreding van het kanaal, moet volgens afspraak worden vernieuwd. Hoezo kan dat niet meer en zou dat ten koste moeten gaan van de belangen van Groningen?’’

Ze kan er niet bij dat het allemaal zo lang duurt. ,,Het is politiek ingewikkeld, zei Rijkswaterstaat daarover op een klankbordbijeenkomst. Dat klinkt mysterieus. Politiek ingewikkeld lijkt een toverspreuk waarmee je je niet aan wetten en afspraken hoeft te houden. Deuk in de auto van de buurman gereden en hij wil een vergoeding? Politiek ingewikkeld! Verkeerde been afgezet en je wilt naar de rechter? Politiek ingewikkeld! Verkeerde knopje ingedrukt en brug stuk? Politiek ingewikkeld! Zeggen dat je de nieuwe brug alvast plaatst in plaats van de oude repareren, en het dan niet doen? Politiek ingewikkeld! Groningen lijkt wel een abonnement op ‘politiek ingewikkeld’ te hebben als het herstel van berokkende schade betreft.’’

menu