Bezorgen in de Groninger binnenstad: ‘Zet radicaal in op de fiets’

De binnenstad van Groningen zit op sommige momenten verstopt met bezorgbusjes, maar dat hoeft niet lang meer te duren, zegt Jantine Doornbos. ,,Zet maar in op bezorgfietsen.’’

Let’s Gro fungeert al jaren als podium voor slimmere en duurzamere stadsdistributie. En elk jaar is weer duidelijker waarom: er blijven maar bezorgbusjes bij komen. Volgens Jantine Doornbos zijn die in Groningen echter helemaal niet nodig. ,,Bezorgen kan in de binnenstad net zo goed op de fiets.’’

Fooddrop wil eigen automatiseringssysteem delen

Als oprichter van Fooddrop heeft ze recht van spreken: honderden maaltijden van 85 restaurants in de stad gaan dagelijks in de speciale rugzak per fiets naar eters thuis. Het bedrijf heeft dat proces in acht stappen ontleed en geautomatiseerd. Wat blijkt: de ict-oplossingen lonen. Koeriers nemen op verschillende tijdstippen de bijpassende slimste route. ,,We willen graag nog toevoegen wanneer de brug open gaat en of een straat is geblokkeerd.’’

Fooddrop verzamelde in een paar jaar veel kennis die gewone routeplanners te boven gaat en stelt de informatie voor de stad beschikbaar. ,,ICT en samenwerking zijn de sleutel voor goede stadsdistributie. Ik geloof niet in alles alleen voor jezelf doen. Uiteindelijk zal transport in de toekomst voor 80 procent gerobotiseerd verlopen. Voor het peperdure laatste (en eerste) stukje van de route, the last mile, komt het op samenwerken aan. Dat kan niet anders.’’

Samenwerking met andere koeriers voor the last mile

Fietskoerier Cycloon beschikt sinds kort over de data van de maaltijdbezorgers. Doornbos: ,,Daarmee kunnen ze sneller opdrachten verwerken. We gaan meer samenwerken. Als andere bedrijven ook met fietsen willen werken, zou ik zeggen: sluit je aan. Fooddrop is mede ontstaan uit ergernis over al die verschillende bezorgbrommers.’’

Tijdens Let’s Gro presenteert Doornbos een deel van een Europese studiemiddag over duurzaam stedelijk transport (Surflogh Grand Theatre, 14 uur). Stadsbouwmeesters van Groningen en Gent en topmannen van de grote Post NL en het Belgische BPost doen mee.

‘Fiets maakt binnenstad duurzaam, leefbaar en veilig’

Tijdens Let’s Gro wordt ook nagedacht over nieuwe transportoplossingen die de binnenstad voor 2025 emissieloos maken. Daarbij kijken gemeente en ondernemers tot dusver vooral naar elektrisch vervoer.

Doornbos: ,,De eerste grote elektrische vrachtwagen is ook op het festival te zien. Maar elektrisch rijden lost de eilandjes niet op. Als je het goed doet, ga je samenwerken en pak je meteen de leefbaarheid en de veiligheid aan. Dan moet je heel radicaal zijn en inzetten op de fiets.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.